چکیده:
مقدمه و هدف
از ویژگیهای بارز اختلال نافرمانی مقابلهای ضدیت، پرخاشگری و بیش جنبشی است، این کودکان در رفتارهای ارتباطی خود با والدین و اطرافیان به شدت پرخاشگر هستند و دایم حالت حمله به خود میگیرند؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانی در پرخاشگری کودکان مبتلابه اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
روش
پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی کودکان پایه دوم ابتدایی مبتلابه نافرمانی مقابلهای آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس در سال تحصیلی 1402-1401 بودند، 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامههای فرم والدین علایم مرضی کودک گادو و اسپرافکین (2002) و سیاهه رفتاری آخنباخ (1991) بودند. گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقهای درمان بازی درمانی نل (2015) توسط پژوهشگر قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند، پس از پایان آموزش پس آزمون گرفته شد. جهت تحلیل آماری دادهها از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 22 در سطح معنی داری 05/0=α استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که در پس آزمون پس از تعدیل نمرات پس آزمون بر روی نمرات پیش آزمون میانگین نمرات پرخاشگری گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری کاهش پیدا کرد (001/0> p).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج پژوهش، از بازی درمانی به عنوان درمان مکمل در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود پرخاشگری و وضعیت روان شناختی دانش آموزان اختلال نافرمانی مقابلهای استفاده شود.
Background and Purpose
One of the prominent features of disobedience disorder is coping with aggression, aggression and hyperactivity. These children are very aggressive in their communication behaviors with parents and others and are constantly attacked; therefore, the aim of this study was to determine the effectiveness of play therapy in aggression in children with oppositional disobedience disorder.
Method
The present study was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The statistical population was all the children in the second grade of elementary school with confrontational disobedience in the education and training district of Bandar Abbas in the academic year of 2022-2023, 30 people were selected by convenience sampling method and randomly divided into two experimental groups. And witnesses were placed (15 people in each group). Data collection tools included the Gado and Sprafkin (2002) Parental Symptoms Questionnaire and the Aachenbach (1991) Behavioral Inventory. The experimental group underwent 8 sessions of 60 minutes of play therapy therapy Nell (2015) by the researcher, but the control group did not receive any training, after the training was retested. For statistical analysis of data, mean, standard deviation and univariate analysis of covariance were used with SPSS software version 22 at the significance level of α = 0.05.
Findings
The results showed that in the post-test after adjusting the post-test scores on the pre-test scores, the mean aggression scores of the experimental group compared to the control group decreased significantly (p <0.001).
Conclusion
Based on the results of the study, play therapy should be used as a complementary therapy along with other therapies to improve aggression and psychological status of students with oppositional disobedience disorder.