چکیده:
مقدمه و هدف
بررسی عوامل موثر در ارتقای سلامت اجتماعی دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور لازم و ضروری و دارای اهمیت هست، لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش مزاحمتهای فضای سایبری و احساس شکست در پیش بینی سلامت اجتماعی دانش آموزان انجام شد.
روش
پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر و پسر متوسطه اول شهریار در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که بر اساس جدول گجرسی و مورگان، 290 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسش نامههای مزاحمت سایبری ستین و همکاران (2011)، احساس شکست گیلبرت و آلن (1998) و سلامت اجتماعی کییز (1998) دادند. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام با نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد رابطه بین مزاحمتهای فضای سایبری (57/- 0=r) و احساس شکست (53/0- =r) با سازگاری اجتماعی مثبت و معنی داری هست (001/0> P)؛ و مزاحمتهای فضای سایبری (33 درصد) و احساس شکست (28 درصد)، توانایی پیش بینی سلامت اجتماعی را داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به نقش مزاحمتهای فضای سایبری و احساس شکست در سلامت اجتماعی دانش آموزان، ضرورت تدوین برنامههای آموزشی و مداخلهای برای ارتقای سلامت اجتماعی از الزامهای عملی این پژوهش محسوب میشوند.
Introduction and purpose
Investigating the effective factors in improving the social health of students as the future builders of the country is necessary and important, so the present study was conducted with the aim of investigating the role of cyberspace disturbances and feelings of defeat in predicting the social health of students.
Method
The present study was a descriptive correlational study. The research population included all the female and male students of the first secondary school in Shahriar in the academic year of 2021-2022, based on Gujersi and Morgan's table, 290 people were selected by available sampling method; And to the cyber harassment questionnaires of Setin et al. (2011), feelings of defeat Gilbert and Allen (1998) and social health Keyes(1998). To analyze the data, Pearson's correlation test and multiple linear regression analysis were used step by step with SPSS version 22 software.
Findings
The results showed that the relationship between cyber space harassment (r=-0.57) and feeling of defeat (r=-0.53) with social adjustment is positive and significant (P<0.001). And cyberspace annoyances (33%) and feeling of defeat (28%) had the ability to predict social health.
Conclusion
Considering the role of cyberspace disturbances and the feeling of defeat in the social health of students, the necessity of developing educational and intervention programs to promote social health is considered as one of the practical requirements of this research.