چکیده:
شواهد تجربی متعدد نشان داده است که بهبود عملکرد کاری کارکنان متاثر از وضعیت مدیریت
منابع انسانی خواهد بود با این حال میزان این تاثیرپذیری در مطالعات تجربی مختلف متفاوت و
متناقض گزارش شده است. در این میان محققان بر لزوم بررسی نقش متغیرهای پنهان در این
روابط تاکید دارند. از جمله متغیرهای زمینهای موثر در این میان میتواند فرنگ سازمانی باشد. بر
همین اساس مطالعه حاضر با هدف تبیین نقش فرهنگ سازمانی در روابط میان مدیریت منابع
انسانی و عملکرد نیروی انسانی انجام شد که به طور موردی در سازمان تامین اجتماعی استان البرز
مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی –
پیمایشی میباشد که در آن جامعه آماری را کارمندان سازمان تامین اجتماعی با تعداد 184
کارمند در استان البرز تشکیل داد. به منظور تعیین حجم نمونه آماری از فرمول کوکران بهره گرفته
شد و با احتساب ریزش پرسشنامهها در نهایت تعداد 432 پرسشنامه قابل قبول گردآوری و بر
اساس آن تجزیه و تحلیل دادهها صورت گرفت. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه های
استاندارد با روایی و پایایی تایید شده انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار
SMART. PLS بهره گرفته شد و یافتههای این تحقیق دلالت بر این امر دارد که فرهنگ سازمانی
می تواند نقش تعدیلگر در روابط میان مدیریت منابع انسانی با عملکرد کاری نیروی انسانی داشته
باشد. به عبارتی بهرهگیری از فرهنگ سازمانی اثربخش میتواند تاثیرگذاری مدیریت منابع انسانی
را بر روی عملکرد نیروی انسانی تشدید نماید.
خلاصه ماشینی:
نتایج بدست آمده از مطالعات تجربی نشان می دهد که می توان با استفاده از فرهنگ سازمانی، عملکرد مدیریت منابع انسانی را در سطح مطلوب تری قرار داد، اما در این زمینه مطالعات محدودی صورت گرفته است و در برخی از موارد نیز نتایج نسبتا متناقضی به چشم می خورد که به نوبه خود لزوم انجام پژوهش های تجربی بیشتری را تبیین می نماید( 6 iling"/>ilin 21).
Pavlova Fachri, Paminto & Effendi Ramadistaa & Kismono Tampol & Aguiling Malekpour et al Kosmajadi Garg Yulianto Sirus et al.
محققان استدلال کردند سازمان هایی وجود دارند که نسبتاً پایدار هستند و یا تغییرات محیطی در پیرامون آن ها دست کم در پیش از این پایدار بوده اس Lubenets Ibraim & Sarpin Mei, Yahya & Teong Kia et al Khan et al Nyameh Paais & Pattiruhu Kim & Chang Nyameh تحولات کلی که در جهان رخ داده آن ها نیز تغییر یافته اند، یکی از این سازمان ها، سازمان تامین اجتماعی می باشد که کم تاثر از تغییرات و تحولات در سنوات اخیر نبوده است از گرایش دولت به تحقق دولت الکترونیک می توان اشاره نمود تا بروز شرایط کرونا در چگونگی مدیریت و پاسخ دهی به خدمت گیرندگان.
سازمان هایی که درک بیشتری از ویژگی های محیطی دارند دارای عملکرد بالاتری هستند و سازمان تامین اجتماعی نیز برای رفع موانع موجود ناچار به بهره گیری از فرهنگ سازمانی اثربخشی است که بتواند در کنار مدیریت منابع انسانی، عملکرد کاری نیروی انسانی را در سطح بالاتری قرار دهد.