چکیده:
امروزه بهبود عملکرد مالی شرکت ها از جمله دغدغه اصلی مدیران می باشد، از سویی دیگر
تعیین عوامل زمینه ای درون سازمانی و برون سازمانی حائز اهمیت است تا بتوان عوامل
موثر بر بهبود عملکرد شرکت ها را مشخص نمود. بر همین اساس مطالعه حاضر با هدف
بررسی نقش میانجی نوآوری تولید سبز در اثرگذاری نوآوری فرآیندی سبز و فشار مشتری
بر عملکرد مالی شرکت های تولیدی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر
روش تحقیق در دسته مطالعات توصیفی همبستگی می باشد که جامعه آماری آن را –
تمامی شرکت های تولیدی فعال در شهرک صنعتی اشتهارد به تعداد 066 واحد فعال
تشکیل دادند. در این مطالعه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و همچنین به
منظور تعیین حجم نمونه آماری از فرمول کوکران بهره گرفته شد و بر این اساس تعداد
239 مدیر از واحدهای تولیدی واقع در شهرک صنعتی اشتهارد )به روش نمونه گیری
تصادفی( به عنوان نمونه شرکت نمودند. نتایج بدست آمده از مدل سازی معادلات ساختاری
(با بهره گیری از نرم افزار PLS) نشان داد مجموعه عواملی که در این مدل بر روی عملکرد
مالی تاثیرگذار بودند، می توانند به ترتیب به میزان 73/2 درصد از تغییرات عملکرد مالی را
تبیین نمایند) R2= 0.732
خلاصه ماشینی:
بنابراین، این سؤال بدون جواب باقی مانده است که چگونه شرکت های تولیدی کوچک و متوسط که تحت فشار رفتارهای زیست محیطی قرار دارند، می توانند موانع منابع را به جهت موفقیت در نوآوری تولید سبز از سر راه بردارند؟ مطالعات اخیر در مورد نظریه ذینفعان و مشتریان نشان داده است که شرکت ها مشارکت مشتریان را در جهت ارتقاء توانمندی های داخلی و ارائه یک پیشنهاد نوآورانه در راه حل های برد- برد برجسته می کنند (واتسون و همکاران، 2018).
بنابراین بررسی نقش واسطه ای شناخت فرصت و بهره برداری در مشارکت مشتری در زمینه نوآوری تولید سبز ضروری است تا دو جریان تحقیقاتی در مورد مشارکت ذینفعان و فرایند کارآفرینی به هم مرتبط شوند از سویی دیگر به نظر می رسد که شرکت ها برای رسیدن به عملکرد مالی بهتر از طریق نوآوری تولید سبز به فاکتورهای دیگر نیازمندند که با این حال، بسیاری از محققان در مطالعات مکانیسم های داخلی و شرایط احتمالی روابط بین نوآوری تولید سبز و عملکرد مالی شرکت را نادیده گرفته اند.
Green corporate image: moderating the connection between environmental product innovation and firm performance.
The impact of entrepreneurial leadership on innovation work behavior and opportunity recognition in high-technology SMEs. The Journal of High Technology Management Research, 28(2), 159-166.
The moderating effect of environmental dynamism on green product innovation and performance.
Customer participation, and green product innovation in SMEs: The mediating role of opportunity recognition and exploitation.
The Relationship between Green Innovation and Business Performance-The Mediating Effect of Brand Image.
Market demand, green product innovation, and firm performance: evidence from Vietnam motorcycle industry.
How green management influences product innovation in China: The role of institutional benefits.