چکیده:
یکی از الگوهای معرفت شناسی باور دینی معرفت شناسی فضیلت گرا است. این نظریه با تمرکز بر فضایل عقلانی بویژه فرزانگی و ویژگی منشی باورمند به ارزیابی باور دینی میپردازد. زگزبسکی در نظریه معرفتشناسی فضیلت ناب با تکیه بر فضایل عقلانی بویژه فرزانگی به تبیین باورهای دینی پرداخته است. آراستگی باورمند به فضایل عقلانی موجب اعتبار معرفتی باور است. سهروردی نیز در نظام الهیاتی اشراقی خود با تکیه بر فضایل اخلاقی و عقلانی و علم حضوری و بهرهمندی از فرزانگی به تبیین عقلانیت باورهای دینی اقدام کرده است. با پایه قرار دادن شهود و اشراق با خوانشی فضیلتگرایانه میتوان به ارزیابی باورهای دینی پرداخت. شهود و اشراق فرآیند رسیدن به شکوفایی عقلانی در پرتو بهرهمندی از فرزانگی است. با بهره مندی از فرزانگی میتوان به عقلانیت باورهای دینی بویژه یکتایی، هستی و صفات ویژه خدا دست یافت. لذا پژوهش حاضر با رویکرد توصیفی- تحلیلی به بررسی عقلانیت باور دینی در پرتو فرزانگی نزد سهروردی و زگزبسکی میپردازد.
Extended AbstractIntroductionA model for the epistemology of religious belief is Zagzebski’s virtue epistemology. It evaluates religious beliefs in terms of intellectual virtues such as understanding, wisdom (phronesis), and doxastic characters. A belief is stable and valid if its subject possesses intellectual virtues. We might embark on evaluating religious beliefs, particularly monotheism, God’s existence, and His attributes based on virtue renderings of intuitions and illuminations. Intuitions and illuminations are processes through which one achieves rational flourishing in light of wisdom. Both Suhrawardi and Zagzebski draw on intellectual virtues, particularly wisdom, to account for religious beliefs. In such an evaluation, instead of beliefs, believers are evaluated. Zagzebski’s account gives way to two readings: in terms of understanding and in terms of wisdom. This article deals with the role of wisdom in evaluating religious beliefs. This reading might be thought of as a version of Suhrawardi’s view of religious beliefs, particularly the belief in God. In a recapitulation of his view, Suhrawardi insists that attainment of genuine knowledge is enabled through theoretical wisdom, practical wisdom, intuitions and revelations, and possession of moral and intellectual virtues (Suhrawardi 1993, vol. 2; also see Zagzebski 1996, 1993a, 1993b, 2000, 2011). There has been research on religious beliefs in Iran in the last decade, but none of these studies has talked about the rationality of religious belief in the light of wisdom with all its aspects and independently. Therefore, the present research is novel in this connection, and its main contribution is its discussion of the virtue of wisdom according to Suhrawardi and Zagzebski.MethodThe method of this research is descriptive-analytic. It is based on Lakatos’s research program. The research is focused on wisdom and its role in choosing beliefs. Its positive strategy is the epistemic authority of the self and others in choosing beliefs, and its negative strategy is the critique of rival theories such as radical fideism and strong rationalism. Results and Discussion This article begins with an overview of the epistemic foundations of Suhrawardi and Zagzebski:(a) Intellectual virtues as modeled upon virtue ethics, (b) rational faculties or powers are not the only belief-forming powers. Indeed, moral faculties or powers play a reciprocal role in the formation and reception of beliefs, (c) an epistemic subject has both epistemic and moral duties, (d) just as we have an epistemic trust in our own rational and moral faculties, we have an epistemic trust in other people, (e) the will or motivation to attain the truth is as relevant to moral virtues as it is to intellectual virtues, (f) giving up on the scientific-empirical model of epistemology and tuning to the specialized model of religious epistemology, (g) extension of objects of religious beliefs from propositional to non-propositional facts, (h) taking into consideration the external and internal dimensions of knowledge-conferring character of non-epistemic factors in attainment of genuine knowledge, (i) special consideration of wisdom in reception of genuine knowledge, instead of explanation or justification of beliefs. A wise person is one who possesses moral and intellectual virtues, through which he or she decide under certain circumstances what is the right thing to believe or to do. Intuitions are crucial to the process of attaining wisdom. A wise person deploys intuitions, particularly rational intuitions, to make proper decisions about accepting or denying a belief or act.ConclusionThere have been different versions of rational evaluation and stability of religious beliefs, including foundationalism, coherentism, and fideism. What matters is that the believer possesses moral and intellectual virtues to attain the beliefs that are proper to wise people. To take a wise person as a role model can pave the path for attainment of valid beliefs. In their virtue-theoretic framework, Suhrawardi and Zagzebski propose that a wise person, possessing spiritual virtues, is a superior model for those who seek genuine knowledge so that they can attain wisdom. Both Suhrawardi and Zagzebski begin with reflective reasons, and then turn to theoretical reasons. The highest degree of belief in monotheism, God’s existence, and His attributes can be attained in light of wisdom.
خلاصه ماشینی:
٣ برخی مبانی ریشه در فلسفۀ اخلاق دارد الف ) تمرکز بر اخلاق فضیلت و بهره مندی فاعل شناسا از حسن فـاعلی یـا همـان انگیـزة فضیلت مندانه ؛ ب ) قوای عقلانی تنها قوای باورساز نیستند، بلکـه فضـایل اخلاقـی هـم در فرایند شکل گیری باور و هم در پذیرش باور تأثیر دارند؛ ج ) فضایل عقلانی همانند فضایل اخلاقی دارای مراتب تشکیکی اند؛ د) فاعل شناسا در دست یابی بـه معرفـت ، هـم چنـان کـه دارای وظایف معرفتی است ، وظایف اخلاقی نیز دارد؛ هـ) هم چنان که به قـوای عقلانـی و اخلاقی خـود اعتمـاد معرفتـی داریـم بـه قـوای اخلاقـی و عقلانـی دیگـران نیـز اعتمـاد معرفتی داریم (زگزبسکی ١٣٩٢: ٢٥٣-٢٥٦، ٢٣٣-٢٣٤؛ ٧٤-٥٩ :٢٠٠٤ Zagzebski).
٣ برخی مبانی ریشه در فلسفۀ ذهن دارد الف ) فضایل عقلانی همانند فضایل اخلاقی مسبوق به اراده و انگیزة فضیلت مندانه و شوق رسیدن به حقیقت اند؛ ب ) انگیزه چون با شوق و عقل آمیخته شود موجب پیدایش عواطف می شود؛ ج ) تمایز قوای نفس به قوة موجه باور و قوة موجب رفتار ارسطو را سهروردی و زگزبســکی نپذیرفتــه انــد (زگزبســکی ١٣٩٢: ١٣٦-١٤١؛ زگزبســکی ١٣٩٤: ١١٢، ٣٨٤؛ خداپرست ١٣٩٧: ٦٣-٧٠، ١٢٦-١٣٨؛ اکبری ١٣٨٦: ٥٦-٦٢).
عقلانیـت باورهای دینی نزد سهروردی و زگزبسکی را می توان چنین بیان کـرد: بـاوری دارای اعتبـار معرفتی و عقلانی است که برآمده از انگیزة عقلانی فضیلت مندانۀ شخص فرزانۀ آراسته بـه فضایل عقلانی و اخلاقی باشد که در راه دست یابی به آن معرفت با همۀ توان خود تـلاش کرده و به دریافت آن باور توفیق یافته اسـت (سـهروردی ١٣٧٢: ج ٢، ٤؛ ابـن سـینا ١٣٨٥: پاورقی ٦٣، ٢٨٥؛ حائری یزدی ١٣٨٤: ٢١٨-٢٢٢؛ ٣٠٤-٢٨٥ :٢٠١١ Zagzebski).
Dawariha, shinakhtshinasi wa-nizam nuri dar falsafa ishraq (Judgments, epistemology, and the illuminated system in Illuminationist philosophy).