چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش و ارزیابی تحصیلی در فضایی مجازی در دوره ابتدایی شهر
همدان انجام پذیرفته است. مطالعه حاضر توصیفی میباشد. روش مورد استفاده در این پژوهش
مطالعهای و کتابخانهای بود. در این پژوهش به بررسی ادبیات و پیشینه مربوط به موزش و ارزیابی
تحصیلی در فضایی مجازی در دوره ابتدایی شهر همدان پرداخته شد و سپس یک مدل مفهومی
ارائه شد. در این راستا علاوه بر بررسی منابع اطلاعاتی خارجی، منابع و پایگاههای اطلاعاتی داخل
ایران نیز بررسی شده است. مطالعات انجام شده بیانگر آن است که آموزش و ارزیابی تحصیلی در
فضایی مجازی در دوره ابتدایی شهر همدان بسیار حائز اهمیت است و می تواند تاثیر بسزایی بر
یادگیری دانشآموزان به ویژه در پایه های پایینتر بگذارد. اما با توجه به موانعی که در آموزش و
پرورش کشور در ارتباط با آموزش مجازی و ارزیابی تحصیلی، وجود دارد و بررسی چندین منبع در
این خصوص، میتوان عنوان کرد که که آموزش در فضای مجازی به ویژه در مورد دانشآموزان
دبستانی، نیازمند توجه ویژه به آموزش با کیفیت، آموزش سریع و آسان با ایجاد بستر اینترنتی
مناسب برای دانشآموزان، آموزش پویا و هزینه کم می باشند. از طرف دیگر، برای ارزیابی درست
تحصیلی و آماده سازی دانش آموزان برای مقاطع بعدی، لازم است که به مولفههای ارزیابی گروهی،
ارزیابی عملکردی، ارزیابی بر اساس آنچه در فرایند یاددهی و یادگیری اتفاق افتاده، خودارزیابی و
دگر ارزیابی توجه شود.
خلاصه ماشینی:
com ------------------------------------------------------------ چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي آموزش و ارزيابي تحصيلي در فضايي مجازي در دوره ابتدايي شهر همدان انجام پذيرفته است.
مطالعات انجام شده بيانگر آن است که آموزش و ارزيابي تحصيلي در فضايي مجازي در دوره ابتدايي شهر همدان بسيار حائز اهميت است و مي تواند تاثير بسزايي بر يادگيري دانشآموزان به ويژه در پايه هاي پايينتر بگذارد.
اما با توجه به موانعي که در آموزش و پرورش کشور در ارتباط با آموزش مجازي و ارزيابي تحصيلي، وجود دارد و بررسي چندين منبع در اين خصوص، ميتوان عنوان کرد که که آموزش در فضاي مجازي به ويژه در مورد دانشآموزان دبستاني، نيازمند توجه ويژه به آموزش با کيفيت، آموزش سريع و آسان با ايجاد بستر اينترنتي مناسب براي دانشآموزان، آموزش پويا و هزينه کم مي باشند.
اندکي بعد از اقدام دانشگاهها در استفاده از روش يادگيري الکترونيکي، آموزش و پرورش که بزرگترين بخش آموزشي کشور است، فعاليتهايي را در اين زمينه شروع کرد و در حال حاضر تعدادي موسسه خصوصي نيز از روش آموزش الکترونيکي بهره مندند )رضا پناه و احمدي، ١٩٩٠(.
اين دروس در مدت زمان معين و الزاما حضوري برگزار خواهد شد ولي با توجه به شرايط ميتواند در محيطي نزديک به 1 17 1Virtual Education 2 Cloete 3 Kentnor 4 Lari, et al 5 Marzano, et al محل زندگي دانشآموز و در بازههاي زماني مشخص )حتي خارج از سال تحصيلي رسمي و در فصل تابستان( برگزار شود.
پژوهش حاضر به بررسي آموزش و ارزيابي تحصيلي در فضاي مجازي مي پردازد و با توجه به اينکه دانش آموزان همدان را مورد بررسي قرار داده است.