چکیده:
شهرداریها بعنوان سازمانهای بزرگ خدمات رسان به شهروندان در کیفیت زندگی شهری تاثیر بسزایی
دارند. با تغییرات صورت گرفته در دنیای کنونی و گسترش روزافزون جامعه اطلاعاتی بسیاری از سازمانها به
دنبال استقرار و ارائه خدمات الکترونیک بوده تا هم کیفیت ارائه این خدمات را بالا برده. در این بین
شهرداریها و از جمله شهرداری شیراز به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی غیردولتی که بیش از 98 درصد درآمد
خود را از شهروندان تامین میکند، ضمن ارئه خدمات الکترونیک دغدغه افزایش درآمد خود را از این طریق
دارد. پژوهش حاضر به سنجش میزان افزایش درآمد شهرداری شیراز از الکترونیکی کردن خدمات مجوز
ساختوساز و دریافت عوارض آن میپردازد. برای رسیدن به این هدف از مدل ای کوال استفاده شده است.
این مدل از بعد قابلیت استفاده، تعامل خدمات و سرعت تبادل تشکیل شده است. برای جمعآوری دادهها
پرسشنامهای متشکل از این ابعاد طراحی گردید و همچنین از مصاحبه با مدیران خبره شهرداری دادههای
پژوهش جمعآوری شد. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان شهرداری و شهروندان و پیمانکاران که با این
خدمات و سایت خدمات الکترونیک سروکار دارند تشکیل میدهند. نمونهگیری بصورت حضوری صورت
پذیرفته و برای تایید روایی پرسشنامه علاوه بر نظر خبرگان در شهرداری شیراز از نرمافزار لیزرل نیز استفاده
شده است. در مجموع 267 پرسشنامه توزیع و جمعآوری شده و با توجه به اینکه نتایج آزمون کولموگروف –
اسمیرنوف توزیع دادهها را نرمال نشان میداد، برای بررسی فرضیههای تحقیق از روشهای پارامتریک آماری
و آزمون فرضهای پارامتریک با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. در این پژوهش از آمار استنباطی برای
تجزیه و تحلیل دادهها و فرضیات بهره جسته شد. با روش آزمون و فرض و آزمون t-student تک نمونه ای
مشخص شد که میانگین نظرات کاربران نسبت به سه بعد مدل برای افزایش درآمد شهرداری بالاتر از
میانگین فرض بوده و این بدان معناست که هر سه فرضیه تحقیق مورد تایید قرار گرفته و بنابراین خدمات
الکترونیکی ارائه شده از طرف شهرداری شیراز باعث افزایش درآمد شهرداری شده است. در نهایت باتوجه به نظرات کاربران و آزمونهای صورت گرفته برای افزایش درآمد شهرداری و انجام تحقیقات آینده پیشنهاهایی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
با روش آزمون و فرض و آزمون t-student تک نمونه اي مشخص شد که ميانگين نظرات کاربران نسبت به سه بعد مدل براي افزايش درآمد شهرداري بالتر از ميانگين فرض بوده و اين بدان معناست که هر سه فرضيه تحقيق مورد تاييد قرار گرفته و بنابراين خدمات الکترونيکي ارائه شده از طرف شهرداري شيراز باعث افزايش درآمد شهرداري شده است.
در اين پژوهش يافته هاي تحقيق براساس مدل پيشنهادي وجود ٢ عامل زيرساختي، مديريتي، فناوري، آموزشي و نهايتا فرهنگي و اجتماعي را به ترتيب در ارائه خدمات مجازي مديريت شهري که دريافت خدمات از آنها را موجب رضايتمندي شهروندان شده است معرفي مي نمايد.
بدين منظور براي تشخيص نرمال بودن يا نبودن داده هاي آماري از اين آزمون استفاده شد که با توجه به اينکه سطح معناداري سه بعد مدل پژوهش )قابليت استفاده، تعامل خدمات، سرعت تبادل( در جامعه مورد بررسي بيشتر از ١/١٢ است نتيجه ميگيريم توزيع دادهها نرمال ميباشد.
جدول ٢- بررسي وضعيت توزيع دادهها بر اساس قابليت استفاده 121 نتايج تحقيق خلاصه يافته هاي توصيفي در بررسي جنسيت افراد مشخص شده که ٧٤درصد پاسخ دهندگان مرد و ٨٧ درصد "آنها زن ميباشندو نشان دهنده اين موضوع است که بيشتر کاربراني که از خدمات الکترونيک شهرداري شيراز استفاده ميکنند مردان هستند.
اين مساله باعث ميشود که انتظارات شهرداري شيراز از جهت بال بردن خدمات الکترونيک بال باشد و بايد براي ارائه اطلعات و خدمات به روز و با کيفيت تلش نمايد.
Responding to information needs of the citizens through e- government portals and online services in India.
Managing Quality in the E-Service System: Development and Application of a Process Model.