چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با ویژگیهای شخصیتی مادر و خودمهارگری دانشآموز انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانی استان قم تشکیل دادند. تعداد 156 نفر از جامعه یادشده به صورت نمونهگیری خوشهای از دبیرستانهای دخترانه و پسرانه ناحیه دو استان قم برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه خودکارآمدی دانشآموز جینک، خودمهارگری رفیعیهنر و فرم کوتاه پرسشنامه پنج عاملی نئو استفاده شد. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد: الف) بین خودکارآمدی تحصیلی با خودمهارگری دانشآموز و ویژگیهای شخصیتی مادر همبستگی مثبت معنادار وجود دارد؛ ب) پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی براساس ویژگیهای شخصیتی و خودمهارگری معنادار است و ج) خودمهارگری و چهار عامل شخصیت (به جز عامل با وجدان بودن) جمعاً 53 درصد از خودکارآمدی تحصیلی پاسخگویان را پیشبینی میکنند. بنابر یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای افزایش خودکارآمدی تحصیلی در نوجوانان، بیش از هر چیز باید به تقویت خودمهارگری آنان توجه کرد و در مرتبه بعد توجه به ویژگیهای شخصیتی مادران از اهمیت زیادی برخوردار است.
The present study was conducted with the purpose of investigating the relationship between students' academic self-efficacy, mother's personality traits and students' self-control. The population of this research was formed by male and female high school students of Qom province. A total of 156 people from the aforementioned community were selected by the cluster sampling from male and female high schools in the District 2 of Qom province. To collect data, three questionnaires were used: Jinks' student self-efficacy scale, Rafieihonar's self-control questionnaire, and the short-form of NEO five-factor inventory. Data were analyzed by the Pearson correlation coefficient and regression. The findings of the research showed the following points: a) there is a significant positive correlation between academic self-efficacy, students' self-control and mother's personality traits; b) the prediction of academic self-efficacy based on personality traits and self-control is significant and c) self-control and four personality factors (except conscientiousness) predict a total of 53% of respondents' academic self-efficacy. According to the findings, it can be concluded that in order to increase academic self-efficacy in teenagers, more than anything, the attention should be paid to strengthening their self-control, and next, it is very important to pay attention to mothers' personality traits.