چکیده:
شیوه های بازاریابی دیجیتال در دهه گذشته به ویژه در بخش بیمه کشورهای درحال توسعه رشد انفجاری داشته است. اینترنت به طور خاص در ارایه خدمات بازاریابی دیجیتال به مشتریان بخش بیمه موثر بوده است. هدف از این مطالعه، ارزیابی بازاریابی دیجیتال در حوزه بیمه عمر است. نتایج مطالعه نشان می دهد که استفاده از راهبردهای بازاریابی دیجیتال تاثیر مثبتی بر عملکرد بخش بیمه داشته و افزایش وفاداری مشتریان و دسترسی به بازارهای جدید از مزایای بازاریابی اینترنتی برای شرکت های بیمه است. می توان گفت هم زمان با رشد بازاریابی برخط در صنایع مختلف، شرکت های بیمه نیز باید درباره استفاده از پلتفرم های کسب وکار الکترونیکی آموزش کافی را کسب کنند. این مستلزم است که خدمات دیجیتال را از ارایه دهندگان آن بیاموزند تا بتوانند محصولات و خدمات خود را به صورت برخط به فروش برسانند. از سوی دیگر، با توسعه فناوری های مرتبط در ایران، سال به سال شاهد افزایش کاربران در فضای وب (آمار بالای استفاده از اینترنت در ایران شامل بیش از 65 درصد مردم است) هستیم. برای همین، سازمان ها برای تداوم بقای خود در بازار به شدت رقابتی موجود، در پی این هستند تا در فضای وب حضور فعال تری داشته باشند که شرکت های بیمه نیز از این موضوع مستثنا نیستند. ازاین رو باید به سوی فروش مدرن خدمات گام بردارند تا در عرصه داخلی و جهانی به موفقیت های بالایی دست یابند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، برای افراد و آژانسهایی که در صنعت بیمه مشغول به کار هستند، اجرای جدیدترین راهبردها و تکنیکهای تبلیغات برخط و بازاریابی دیجیتال در صنعت بیمه یا بیمه عمر باید در اولویت قرار گیرد تا آنها بتوانند بهصورت بالقوه خود را رشد دهند، به مشتریان جدید دست یابند، روابط موجود با مشتریان کنونی را حفظ کنند و درنهایت، فروش بیشتری داشته باشند.
تعداد بیمهنامههای صادرشده در حوزه بیمه عمر با رشد کاربران اینترنتی و استفاده از پایگاههای اینترنتی و نیز دسترسی آسانتر به خدمات برای مشتریان و ارائه خدمات برای بیمهگر، از سال 1388 به بعد، روند افزایشی داشته و در سال 1399 به بیشترین مقدار خود یعنی حدود 5/3 میلیون رسیده است (نمودار شماره 1).
بیشتر شرکتهای بیمه در ایران به روش سنتی، خدمات بیمهای بهخصوص بیمه عمر را به مشتریان خود ارائه میدهند و به دلیل نبود بسترهای مناسب، کمتر به سوی شیوههای جدید بیمهای (مثل بازاریابی دیجیتال) گام برداشتهاند و آماری از این نوع بیمه در ایران وجود ندارد، اما به دلیل مزایای فراوان این شیوه از بیمهگری، شرکتهای بیمه در ایران باید همزمان با ایجاد بسترهای مناسب توسط دولت، به سوی این شیوه از بیمهگری حرکت کنند.
نمودار 4- 20 سرمایهگذار برتر فناوری بیمه بر اساس کل مبلغ سرمایهگذاری مأخذ: Gallagher Re InsurTech, 2023 4- بازاریابی دیجیتال در حوزه بیمه عمر و چرایی حرکت صنعت بیمه در ایران به سمت آن در قرن 21، پیشرفتهای زیادی در خدمات مالی در سراسر جهان مشاهده شده است که نتیجه مستقیم دیجیتالی شدن مبادلات مالی و رشد اقتصاد در مقیاس جهانی است.