چکیده:
مصادیق عملکرد ضعیف نظام آموزش مانند بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و مهاجرت نخبگان، نگاه جزیره ای و مستقل به دانشگاه و صنعت، کیفیت پایین نظام آموزش، نظام ارتقای ناکارآمد در آموزش عالی، تعیین هدف گذاری های نامناسب در اسناد بالادستی و... پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان در کشور را محدود ساخته است. این در حالی است که عدم همسویی نظام آموزش با اهداف اقتصاد دانش بنیان تهدید جدی برای امنیت اقتصادی و حتی امنیت ملی به شمار می آید. با توجه به اهمیت موضوع، امید می رود به کار بستن راهکارهایی مانند تحول و ارتقای کیفی نظام آموزش، انسجام و جهت دهی مطالعات دانشگاهی با نیازهای بخش صنعت، سرمایه گذاری برای کاهش مهاجرت فارغ التحصیلان دانشگاهی و افزایش چرخش نخبگان، تعیین هدف گذاری های مناسب ارتقای عملکرد نظام آموزش در اسناد بالادستی، سرمایه گذاری برای بهبود وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، اصلاح نظام ارتقا در سیستم آموزش عالی و افزایش نسبت درآمد دانشگاه از صنعت و... به نقش آفرینی هرچه بیشتر نظام آموزش کشور در پیشبرد اهداف اقتصاد دانش بنیان بینجامد.
خلاصه ماشینی:
نقش نظام آموزش کشور در توسعه و پیشبرد اهداف اقتصاد دانشبنیان معصومه سادات سجادی 1 چکیده مصادیق عملکرد ضعیف نظام آموزش مانند بیکاری فارغالتحصیلان دانشگاهی و مهاجرت نخبگان، نگاه جزیرهای و مستقل به دانشگاه و صنعت، کیفیت پایین نظام آموزش، نظام ارتقای ناکارآمد در آموزش عالی، تعیین هدفگذاریهای نامناسب در اسناد بالادستی و...
با توجه به اهمیت موضوع، امید میرود به کار بستن راهکارهایی مانند تحول و ارتقای کیّفی نظام آموزش، انسجام و جهتدهی مطالعات دانشگاهی با نیازهای بخش صنعت، سرمایهگذاری برای کاهش مهاجرت فارغالتحصیلان دانشگاهی و افزایش چرخش نخبگان، تعیین هدفگذاریهای مناسب ارتقای عملکرد نظام آموزش در اسناد بالادستی، سرمایهگذاری برای بهبود وضعیت اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی، اصلاح نظام ارتقا در سیستم آموزش عالی و افزایش نسبت درآمد دانشگاه از صنعت و...
نمودار 1- جایگاه مؤلفههای شاخص جهانی رقابتپذیری استعداد ایران مأخذ: The Global Talent Competitiveness Index, 2022 با توجه به نمودار شماره 1، نمودار 2- تمایل به مهاجرت از کشور در میان دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی (درصد) مأخذ: سالنامه مهاجرتی ایران، 1401.
Global Innovation Index, 2022 با توجه به آخرین گزارش نوآوری در سال 2022، شاخص همکاری تحقیق و توسعه میان دانشگاه و صنعت ایران جایگاه 121 را در میان 132 کشور مورد مطالعه به خود اختصاص داده است.
در چنین شرایطی، توسعه صنایع دانشبنیان در کشور برخلاف کشورهای پیشرو محدود شده است که این موضوع با توجه به عدم دستیابی به اقتصاد دانشبنیان، به کاهش قدرت اقتصادی در منطقه دامن میزند.
بهرغم ضرورت توجه به شاخصهای یادشده، به نظر میرسد تعیین اهداف کمی و کیفی مناسب برای بهبود عملکرد نظام آموزش عالی، مسیر دستیابی به اقتصاد دانشبنیان در کشور را آسان میسازد.