چکیده:
مقدمه: این پژوهش بهمنظور تعیین نقش طرحوارهها، حالتهای هیجانی زودگذر و تعامل آنها در حافظه کلمات هیجانی و همچنین آزمودن فرضیه توصیفی "اختصاصی بودن" در نظریه شناختی انجام شده است.مواد و روشکار: 150 آزمودنی در 5 گروه 30 نفری که بر پایه ابتلا یا عدم ابتلا به افسردگی و اضطراب بالینی و پیشبالینی و نیز داشتن یا نداشتن طرحوارههای ناکارآمد، انتخاب شده بودند، در یک طرح اندازهگیری مکرر مورد القای چهار حالت هیجانی مختلف قرار گرفته، سپس حافظه آنها در مورد ویژگیهای خود- ارجاع دارای چهار بار هیجانی مختلف اندازهگیری شد.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشاندهنده تاثیر گروه آزمایشی و القای هیجان در حافظه کلمات دارای بار هیجانی و نیز نشاندهنده اثر تشدید کننده حالت هیجانی در تلفیق با گروه آزمایشی در زمینه ایجاد سویمندی حافظه بود.نتیجهگیری: این بررسی نشان داد که هم طرحوارهها و هم شرایط هیجانی وابسته به موقعیت میتوانند سویمندی حافظه را ایجاد نمایند. یافتههای پژوهش حاضر هم با نظریه شبکه پیوندی و هم با نظریه ساختارهای معناگذاری/ طرحواره همسو است، هر چند که فرضیه توصیفی اختصاصی بودن را کاملا تایید نکرده، شواهدی از وجود سویمندی حافظه در افراد بهنجار و فاقد طرحوارههای ناکارآمد نیز بهدست میدهد.
خلاصه ماشینی:
برخی پژوهشها پردازش انتخابی 1- Kessler 2- Belsher3- Costello 4- Gotlib5- Gilboa 6- Sommerfield7- Dozois 8- Dobson9- Clark 10- Beck11- Alford 12- Freeman13- Fairburn 14- Ingram15- associative network theory16- Bower17- meaning assignment structures18- schema 19- Rosting20- content-specificity 21- Watson22- Mineka اطلاعات هیجانی و برخی دیگر وجود یک عاطفه منفی عمومی را در پردازش اطلاعات هیجانی در اضطراب و افسردگی مورد حمایت قرار دادهاند.
با توجه به ابهامهای موجود در یافتههای پژوهشهایی که تا کنون انجام شدهاند، این پژوهش به بررسی نقش تلفیقی دستکم یکی از سطحهای پردازش اطلاعات (یعنی حافظه یادآوری) در موقعیتهای هیجانی متفاوت (یعنی خشم، اندوه، دلهره و هیجان مثبت) در یک نمونه بالینی- نمونهای از افراد دچار مشکلات افسردگی و اضطراب پیشبالینی و افراد مبتلا به اختلالهای افسردگی و اضطرابی- پرداخته است.
ملاکهای عمومی شرکت 1- Bradley 2- Mathews3- Teasdale 4- Russell5- Matt 6- Vazquez7- Campbell 8- Nasby9- basic emotion 10- Dalgelish11- Power 12- sequential13- Dysfunctional Attitude Scale14- Beck Anxiety Inventory15- Beck Depression Inventory- 2nd edition 16- Structured Clinical Interview for DSM-IV در پژوهش، داشتن سن بین 18 تا 55 سال، تحصیلات دیپلم یا بالاتر، مبتلا نبودن به اختلال دوقطبی، انواع روانپریشیها، اختلالهای سوء مصرف مواد و اختلالهای افسردگی یا اضطرابی ناشی از شرایط پزشکی عمومی بود.
گفتنی است که یادآوری کمتر واژههای مثبت توسط گروه بالینی 1- Mor 2- Winquist3- Rector 4- Gemar5- Dunbar 6- Lishman7- McDowall 8- Derry9- Kuiper 10- Eidelson11- Riskind اضطرابی در مقایسه با گروه غیربالینی نه با نظریه طرحواره هماهنگ است و نه با الگوی سهبخشی افسردگی و اضطراب.