چکیده:
پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت بهزیستی و شادکامی دانشجویان نظامی در یک دانشگاههای سازمانی دفاعی انجام شده است. این پژوهش کاربردی با روش آمیخته متوالی کیفی-کمی انجام شده است. مرحله کیفی با هدف شناسایی پیشایندهای بهزیستی و شادکامی انجام شده است. مشارکتکنندگان این مرحله شماری از دانشجویان منتخب دانشگاه مورد نظر بوده است. اطلاعات این مرحله با مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. این الگو در بخش کمی اعتبارسنجی شد و پیشایندهای شناسایی شده رتبهبندی شدند. جامعه آماری این مرحله را دانشجویان همان دانشگاه تشکیل دادهاند. نمونهگیری با روش تصادفی انجام شد. دادههای این مرحله با کمک پرسشنامه گردآوری و با روش تحلیل عاملی در نرمافزار پی.آل. اس تجزیه و تحلیل شد. پیشایندهای شناسایی شده برای تقویت شادکامی در سه طبقه اصلی دستهبندی شدند: عوامل فردی (عوامل شخصیتی، عاطفی، نگرشی و رفتاری)، عوامل گروهی (روابط دانشجویان با هم و با فرماندهان) و عوامل سازمانی (برنامههای مذهبی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و نظامی و امکانات رفاهی). یافتههای کمی نیز نشان داد دستهبندی انجام شده قابل تأیید است رتبهبندی میزان تأثیرگذاری این عوامل نیز به ترتیب عبارتاند از پیشایندهای سازمانی، فردی و گروهی. بهسازی وضعیت موجود این پیشایندها در میان دانشجویان نظامی میتواند به ارتقای سطح بهزیستی و شادکامی آنها مساعدت کند. توجه به این موضوع در این دانشگاهها موجب بهبود سلامت روانی دانشجویان، ارتقای پویایی و نشاط در این محیطها و کاهش آسیبهای ناشی از شرایط تحصیل در محیطهای شبانهروزی خواهد شد.
The present research has been conducted to identify the effective factors on enhancing the well-being and happiness of military students in a defense organizational university. This applied research has been done with a qualitative-quantitative sequential mixed method. The qualitative stage is done with the aim of identifying the antecedents of well-being and happiness. The participants of this stage were selected students of the studied university. The information of this stage was collected by semi-structured interview and analyzed by thematic analysis method. In the quantitative stage, this model was validated and the identified antecedents were ranked. The statistical population of this stage was the students of the same university.The data of this stage were collected through a questionnaire and analyzed by factor analysis method through PLS software. Findings shoewd that the identified antecedents of well-being and happiness were categorized into three main categories: individual factors, group factors and organizational factors. Quantitative findings also showed that the classification done can be confirmed. The ranking of the influence of these factors is also organizational, individual and group antecedents respectively. Accordingly, improving the current situation of these factors among military students can help enhance their level of well-being and happiness. Furthermore, paying attention to this issue in these universities will improve the mental health of students, promote dynamism and vitality in these environments and reduce the harms caused by the conditions of living in such day and night environments.