چکیده:
یکی از موضوعات مهم اقتصادی و مالی، عرضه سهام به صورت عمومی و تبدیل مالکیت خاص به عام میباشد، که به دلیل منافع بسیار زیاد آن مانند افزایش سرمایه، رقابت بیشتر، کسب معافیتهای مالیاتی، دسترسی به منافع مالی ارزان قیمت، غالبا مورد استقبال شرکتها واقع میگردد. از آنجا که شرکتهای رهبر به دنبال تشخیص بهترین موقعیت برای عرضه سهام خود به عموم هستند، بررسی جایگاه رهبران در بازارهای سرد عرضه اولیه سهام اهمیت مییابد تا باعث کاهش نگرانی آنها از آینده بازار و فعالیتشان در این بازارها شود. هدف این پژوهش بررسی نقش و جایگاه رهبران عرضه اولیه سهام در بازارهای داغ بورس اوراق بهادار تهران میباشددر این پژوهش اطلاعات مالی 135 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1387 تا 1395 که عرضه اولیه سهام داشتهاند، مورد بررسی قرار گرفته است. بین بازده کوتاه مدت عرضه اولیه در بازار سرد و انحراف قیمت ارتباط معناداری وجود دارد. هم چنین با تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه دوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که بین بازده کوتاه مدت شرکتهای رهبر و رشد شرکت ارتباط معناداری وجود دارد. در نهایت با توجه به تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته در ارتباط با تایید فرضیه سوم پژوهش به این نتیجه رسیدیم که بین بازده کوتاه مدت سایر شرکتها و رشد شرکت ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
در نهايت با توجه به تجزيه و تحليل هاي صورت گرفته در ارتباط با تأييد فرضيه سوم پژوهش به اين نتيجه رسيديم که بين بازده کوتاه مدت ساير شرکت ها و رشد شرکت ارتباط معناداري وجود دارد.
فرضيه هاي تحقيق بر اساس مباني نظري و پيشينه پژوهش ، فرضيه هاي زير تدوين و آزمون شده است : ١-بين بازده کوتاه مدت عرضه اوليه در بازار سرد و انحراف قيمت ارتباط معناداري وجود دارد.
جدول ٤- خلاصه نتايج آزمون براش - پاگان جهت بررسي همساني واريانس مدل رگرسيوني آزمون آماره آزمون نتيجه براش - پاگان ١/٦٣٢٣ ٠/٤٣٤ همساني واريانس فرضيه اول : بين بازده کوتاه مدت عرضه اوليه در بازار سرد و انحراف قيمت ارتباط معناداري وجود دارد.
همانطور که در جدول ٩ مشاهده مي شود، احتمال رد ضريب برآورد شده براي متغير بازده کوتاه مدت عرضه اوليه در بازار سرد (IPO-colt) در شرکتهاي نمونه برابر ٠/٠٠٠٠ مي باشد.
همانطور که در جدول ١٥ مشاهده مي شود، احتمال رد ضريب برآورد شده براي متغير بازده کوتاه مدت شرکت هاي رهبر (-IPO leader t) در شرکتهاي نمونه برابر ٠/٠٠٠٠ مي باشد.
در نتيجه با توجه به نتايج جدول ، فرضيه دوم بين بازده کوتاه مدت عرضه اوليه در بازار سرد و انحراف قيمت رابطه معناداري وجود دارد تأييد مي شود.
در نتيجه با توجه به نتايج جدول ، فرضيه پنجم بين بازده کوتاه مدت شرکت هاي رهبر و رشد شرکت رابطه معناداري وجود دارد تأييد مي شود.