چکیده:
تجارت الکترونیک در صف مقدم تحولاتی قرار گرفته که شیوه انجام فعالیتهای بازرگانی را تغییر میدهد و انقلاب صنعتی قرن بیست و یکم نامیده میشود که با پیدایش اینترنت به سرعت رو به گسترش نهاده است. اگرچه ایران در دستیابی به اینترنت در خاورمیانه پیشگام بوده است، اما موفقیت زیادی در توسعه و استفاده از آن در تجارت، به ویژه در صنعت گردشگری، نداشته است. هدف از این تحقیق شناسایی و رتبه بندی موانع به کارگیری تجارت الکترونیک در امر گردشگری در ایران میباشد. جامعه آماری کلیه مسافران فرودگاه مهرآباد تهران در تابستان ۱۳۹۶ میباشد و حجم نمونه ۱۶۰ نفر تعیین شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تایید شد. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه انجام شد و دادهها جهت آماده سازی و تحلیلهای آماری در نرم افزار SPSS 23 وارد گردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. با استفاده از این روش ۵ عامل به عنوان موانع به کارگیری تجارت الکترونیک در امر گردشگری شناسایی شدند. این ۵ عامل با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی شدند که بر اساس نتایج به ترتیب به صورت علاقمند نبودن گردشگران، ابهام در قوانین و عدم امنیت و جذابیت، موانع مالی و مشکل اینترنت، مشکلات فنی و عدم اعتماد گردشگران رتبه بندی شدند.
خلاصه ماشینی:
شناسايي و رتبه بندي موانع به کارگيري تجارت الکترونيک در امر گردشگري در ايران محمد ملاکاظمي و حامد سليماني موسسه آموزش غيرانتفاعي علامه قزويني --------------------------------------------------------- چکيده تجارت الکترونيک در صف مقدم تحولاتي قرار گرفته که شيوه انجام فعاليت هاي بازرگاني را تغيير مي دهد و انقلاب صنعتي قرن بيست و يکم ناميده مي شود که با پيدايش اينترنت به سرعت رو به گسترش نهاده است .
هدف از اين تحقيق شناسايي و رتبه بندي موانع به کارگيري تجارت الکترونيک در امر گردشگري در ايران مي باشد.
بر اساس اين نتايج ، ٥ عامل شناسايي شده به ترتيب به صورت علاقمند نبودن گردشگران ، ابهام در قوانين و عدم امنيت و جذابيت ، موانع مالي و مشکل اينترنت ، مشکلات فني و عدم اعتماد گردشگران رتبه بندي مي شوند.
٠٥ رتبه پنجم بحث و نتيجه گيري هدف از اين تحقيق شناسايي و رتبه بندي موانع به کارگيري تجارت الکترونيک در امر گردشگري در ايران بود که براي آن پرسشنامه اي شامل ١٦ سوال طراحي شد و پس از تاييد روايي و پايايي آن به عنوان ابزار گردآوري اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت .
با انجام تحليل عاملي اکتشافي ٥ عامل به عنوان موانع به کارگيري تجارت الکترونيک در امر گردشگري در ايران شناسايي و با استفاده از آزمون فريدمن رتبه بندي شدند.
Analysis of the Development Prospects of Rural Tourism E-commerce System under the Background of Big Data.
Analysis on the Present Situation and Countermeasures of Tourism Electronic Commerce in China.