چکیده:
توجه به سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)، در کتابهای درسی نظام آموزش رسمی کشور، بستری مناسب برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و زمینهسازی و انتقال آموزههای دینی و اخلاقی به شمار میرود. در نوشته حاضر؛ با استفاده از روشهای کمی و فراوانیسنجی به بررسی میزان انعکاس دادههای مربوط به سیره در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره اول آموزش متوسطه، سال تحصیلی 1402- 1401 پرداخته شده است. جامعه آماری شامل کتابهای مطالعات اجتماعی پایه هفتم تا نهم بوده است که با توجه به ماهیت موضوع، نمونهگیری انجام نشده و همه جامعه آماری بررسی شده است. ابزار جمعآوری دادهها فهرست وارسی است. در این تحقیق میزان فراوانی دادهها، ارجاعات و نوع مطالب مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که بیشتر مطالب مرتبط با سیره «دارای منبع» بودهاند. همچنین در نوع مطالب، غلبه با «دیگر اشکال روایت» بوده است و «روایت داستانی» با وجود ظرفیت آموزشی زیاد، کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
Paying attention to the life of the Prophet (PBUH) and the Imams of the Infallible Imams (PBUH) in the textbooks of the country's official education system is considered a suitable bed for the education of children and teenagers and the setting and transmission of religious and moral teachings.The present article tries; Using quantitative and frequency measurement methods, investigate the amount of reflection of the data related to life in the social studies textbook of the first period of secondary education, academic year 1402-1401.The statistical population included seventh to ninth grade social studies books, and due to the nature of the subject, sampling was not done and all the statistical population was examined.The data collection tool is a checklist. In this research, the frequency of data, type of narration and references were investigated.The findings of the research indicated that most of the contents related to life in the social studies books of the first period of secondary education were "sourced". Also, in the type of content, "other forms of narration" have prevailed, and "narrative" has been used less despite its great educational capacity.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه فرهنگيان فصلنامۀ علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پنجم ، شماره دوم ، تابستان ١٤٠٢ بررسي انعکاس مطالب مربوط به سيره معصومين (ع ) در کتاب هاي درسي مطالعات اجتماعي دوره اول آموزش متوسطه 1 ارسال : ١٤٠٢/٢/١٤ راحله محمدباقر پذيرش : ١٤٠٢/٧/٥ چکيده توجه به سيره پيامبر(ص ) و ائمه معصومين (ع )، در کتاب هاي درسي نظام آموزش رسمي کشور، بستري مناسب براي تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان و زمينه سازي و انتقال آموزه هاي ديني و اخلاقي به شمار مي رود.
در نوشته حاضر؛ با استفاده از روش هاي کمي و فراواني سنجي به بررسي ميزان انعکاس داده هاي مربوط به سيره در کتاب هاي درسي مطالعات اجتماعي دوره اول آموزش متوسطه ، سال تحصيلي ١٤٠٢- ١٤٠١ پرداخته شده است .
(1384 روش عملياتي در اين پژوهش بدين شرح است : همه کتاب هاي درسي مطالعات اجتماعي دوره اول آموزش متوسطه بررسي شد و سپس مطالب آنها از لحاظ ميزان و سهم بهره گيري از مطالب سيره در قالب جداول جداگانه طبقه بندي شده است .
٣. ارجاعات بررسي کتاب هاي درسي مطالعات اجتماعي دوره متوسطه اول ، از جهت سهم و ميزان بهره گيري مطالب سيره از منابع و ارجاعات در دو بخش کلي داراي منبع و بدون ذکر منبع ١٤ فصلنامه علمي تخصصي پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعي دورة پـنجم ، شـماره ٢، تابسـتان 1402 دسته بندي شده است .