چکیده:
با تکامل سریع کاربردها و شیوههای فناوری اطلاعات در سازمان، حکمرانی فناوری اطلاعات برای موفقیت یک سازمان ضروری است تا زمینه دستیابی به چابکی و یادگیری سازمانی را فراهم کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرایندهای حکمرانی فناوری اطلاعات بر ارتقای چابکی و یادگیری سازمانی تدوین شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گرداوری دادهها توصیفی و از نظر نوع پیمایشی- تحلیلی میباشد. جامعه آماری کارکنان معاونتهای شهرداری منطقه 7 شهر تهران مشتمل بر 836 نفر میباشد که حجم نمونه با فرمول کوکران برابر با 263 نفر مشخص گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون فریدمن و مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار AMOS26 استفادهشده است. نتایج نشان داد که متغیرهای حکمرانی فناوری اطلاعات، چابکی سازمانی و یادگیری سازمانی دارای سطح متوسط(تاحدودی موافق) است. همچنین نتایج در بخش استنباطی بیانگر این است که تأثیر استراتژیهای حکمرانی فناوری اطلاعات اثربخش بر ارتقای چابکی سازمانی و ارتقای یادگیری سازمانی مستقیم و معنادار است.
With the rapid evolution of information technology applications and practices in the organization, information technology governance is essential for the success of an organization to provide the context for achieving agility and organizational learning. The current research was developed with the aim of investigating the impact of information technology governance processes on improving organizational agility and learning. The research method is applied in terms of purpose, descriptive in terms of data collection, and survey-analytical in terms of type. The statistical population of the employees of the deputy municipal offices of the 7th district of Tehran includes 836 people, and the sample size was determined by the Cochran formula to be 263 people. Friedman's test was used to analyze the data and AMOS26 software was used to model the structural equations. The results showed that the variables of information technology governance, organizational agility and organizational learning have an average level (somewhat agree). Also, the results in the inferential part indicate that the effect of information technology governance strategies is effective on promoting organizational agility and promoting organizational learning, which is direct and meaningful.
خلاصه ماشینی:
به عبارت دیگر، حکمرانی فناوری اطلاعات این توان را دارد که شیوه های مدیریت فناوری اطلاعات مناسب را برای تصمیم گیری بهتر با استفاده از منابع فناوری اطلاعات برای سازمان ارائه کند تا زمینه ارتقای چابکی و یادگیری سازمانی در آن فراهم شود ( ٥٩ :٢٠١٨ .
باتوجه به مباحث مطرح شده میتوان مهم ترین نوآوری پژوهش حاضر را به بررسی تأثیر فرایندهای حکمرانی فناوری اطلاعات بر ارتقای چابکی و یادگیری سازمانی در یک سازمانی همچون شهرداری درنظر گرفت که مهم ترین محصول و برون داد آن ارائه خدمات در حوزه ها و سطوح وسیع به شهروندان و سازمان های مختلف در سطح شهر می باشد.
متغیرهای پژوهش شامل حکمرانی فناوری اطلاعات براساس فرایندهای چهارچوب کنترلی (COBIT) برگرفته از مطالعه استاندارد روبینو١و همکاران (٢٠١٧) در ٤ مؤلفه (برنامه ریزی و سازمان دهی، اکتساب و پیاده سازی ، تحویل و پشتیبانی و نظارت و ارزیابی) همراه با ٢٤ معیار، متغیر چابکی سازمانی براساس مطالعه استاندارد شجراوی و ابوروب ٢ (٢٠٢٢) با ٤ مؤلفه (توانمندی حس کردن ، انعطاف پذیری ، پاسخگویی و شایستگی ) همراه با ١٨ معیار و متغیر یادگیری سازمانی براساس مطالعه استاندارد فرزانه ٣ و همکاران (٢٠٢٠) در ٤ مؤلفه (کسب دانش ، توزیع دانش ، تفسیر دانش و حافظه سازمانی ) همراه با ١٦ معیار براساس جدول (١) و شکل (١) تعریف عملیاتی شده است .
در این راستا، پژوهش حاضر باهدف تأثیر فرایندهای حکمرانی فناوری اطلاعات بر ارتقای چابکی و یادگیری سازمانی شهرداری منطقه ٧ تهران تدوین شده است .