چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی همبستگی شیوه های مدیریت کلاس درس با همنوایی اجتماعی و
کارایی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان می باشد. روش این تحقیق
توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ۰ کلیه معلمان و کلیه
دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان که درنیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۶
هستند.ء در نظر گرفته شده که تعدادکل معلمان ۲۳۰ نفر و تعداد دانش آموزان برابر با ۳۰۰۰ نفر
می باشد. که با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری معلمان تعداد ۱۴۰ نفر و دانش آموزان تعداد
۱ نفر به روش خوشه ای-تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های محقق ساخته
شیوه های مدیریت کلاس درس »۰ همنوایی اجتماعی و کارایی تحصیلی بر پایه طیف پنج گزینه ای
لیکرت از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم بوده که برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و
محتوایی و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده که به ترتیب پراپر ۸۰۳/ء » ۰/۹۳۸ و ۸۷۹۳+
محاسبه شد و برای آزمون فرضیات پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان
داد که بین شیوه های مدیریت کلاس درس با همنوایی اجتماعی و کارایی تحصیلی دانش آموزان
مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتـايج نشان داد که بین شیوه های مدیریت کلاس درس با همنوایی اجتماعی و کارایی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بنابراین با عنایت به مطالب ذکر شده، پژوهشگر با توجه به مطالعات انجام داده شده از منابع مختلف دانشگاهی به بررسی همبستگی شیوه های مدیریت کلاس درس با همنوایی اجتماعی و کارایی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان برآمده تا از این طریق بتواند پیشنهادات علمی و عملی به مدیران و برنامه ریزان آموزشی سراسری ارائه دهد.
فرضيه هاي تحقیق فرضیه اصلی بین شیوه های مدیریت کلاس درس با همنوایی اجتماعی و کارایی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه اصلی بین شیوه های مدیریت کلاس درس با همنوایی اجتماعی و کارایی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان رابطه معناداری وجود دارد.
جدول شماره (2) نتایج حاصل از ضریب همبستگی، فرضیه اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانطور که جدول(2) نشان می دهد با توجه به سطح معنی داری بدست آمده درباره دو متغیر همنوایی اجتماعی و کارایی تحصیلی که کمتر از 5 درصد می باشد می توان گفت بین شیوه های مدیریت کلاس درس با همنوایی اجتماعی و کارایی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه فرعی دوم بین مولفه های شیوه های مدیریت کلاس درس و مولفه های کارایی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان زاهدان رابطه معناداری وجود دارد.