چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین استفاده کودکان از تلفن همراه و کارکردهای شناخد مثل
حافظهء یادگیری و توجه در کودکان بین ۴ تا ۷ سال شهر جاسک بود. روش پژوهش توصیفی-
همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان بین ۴ تا ۷ سال شهر جاسک بودند که ۳۴۰ نفر
از طریق فرمول کوکران به شیوه تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش از
طریق آزمون حافظه وکسلر پیش دبستانی (فرم الف) و پرسشنامه اختلال نقص توجه کانرز (فرم
والدین) به دست آمد. همچنین از والدین کودکان خواسته شد میزان استفاده کودک از تلفن همراه
را در پرسشنامههای پژوهش ثبت کنند. روش تجزیه و تحلیل آماری آزمون آزمون تحلیل رگرسیون
و ضریب همبستگی پیرسون بود. نتایج پژوهش نشان داد استفاده از تلفن با توجه ۱۷ -- و با
حافظه ۰/۲۷ همبستگی معنادار دارد (۳>۰/۰۱). اما همبستگی میزان استفاده از تلفن همراه با
یادگیری به میزان ۰/۰۸ معنادار نبود (۳-۰/۱۳۴). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد میزان استفاده
از تلفن همراه ۲ درصد از توجه و ۷ درصد از حافظه کودکان را تببین میکند اما قادر به تبیین
یادگیری نیست. بنابراین هرچقدر استفاده از تلفن همراه بیشتر باشد حافظه کودکان بالاتر و میزان
توجه آنان کمتر است اما میزان استفاده از تلفن همراه بر یادگیری کودکان تاثیری ندارد.
خلاصه ماشینی:
اما تلفن همراه تبدیل به اسباب بازی جدید کودکان و نوجوانان نیز شده است؛ اسباب بازی جدیدی که بسیاری از والدین در نظارت بر استفاده از آن بی تفاوت هستند، غافل از این که این وسیله نه تنها خطر امواج خود روی سلامت کودک را دارد بلکه دیگر تنها وسیلهای برای تماس با دیگران نیست بلکه ابزاری فراتر از یک رایانه است.
به عقیده روان شناسان آنگونه که نسبت به عواقب ناشی از افراط در انجام بازی ها و نامناسب بودن Lyon Motoharu Susumu Masayoshi Hyun Brian Tilman Young Sanchez-Martínez Otero Walsh White Young Cox بازی ها با سن آنها تأکید می شود باید به نقش این بازیها در پرورش خلاقیت و شکوفایی ذهن و اندیشه کودکان و نوجوانان تأکید شود (سارانی و آیتی، 1393).
یکی از تأثیرات استفاده از تلفن همراه میتواند بر روی کارکردهای شناختی کودکان باشد، که در پژوهش حاضر به سه مورد از این کارکردها شامل توجه، حافظه و یادگیری مورد مطالعه قرار گرفته است.
بنابراین با توجه به آنچه بیان شد پژوهش حاضر به دنبال این است که آیا بین استفاده کودکان از تلفن همراه و کارکردهای شناختی مثل حافظه، یادگیری و توجه در کودکان بین 4 تا 7 سال شهر جاسک رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش حاضر در زمرهی تحقیقات توصیفی- همبستگی بود.
* Corresponding Author: Hossein Bahreman Abstract The present study aimed to investigate the relationship between cell phone use and cognitive functions such as memory, learning, and attention among children.