چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه شناسایی نقش رهبری اصیل و ادراک محیطی دانشجویان از محیط
پادگیری و آموزشی انجام شد. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی از نوع
همبستگی می باشد و در زمره تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری مورد نظر کلیه
دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه آزاد واحد کرج که در نیمسال دوم ۱۳۹۶-۱۳۹۵ مشغول به
تحصیل هستند که تعداد آنها برابر با ۲۷۵۴۶ نفر می باشد. که با استفاده از فرمول کوکران تعداد
380نفر به روش تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. لذاء به منظور انجام این پژوهش
برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از ۲ پرسشنامه رهبری اصیل ALQ (اولیوو گارنر و والمبوا) و ادراک محیط آموزشی راف و همکاران (DREEM) (۱۹۹۷) استفاده شد. برای تحلیل
داده های جمع آوری شده در بخش توصیفی از جداول توزیع فراوانی و در بخش استنباطی از
ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. این پژوهش شامل یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی
بودء نتایج پژوهش نشان داد که تمامی فرضیه های فرعی پژوهش که ارتباط ابعاد چهارگانه رهبری
اصیل(خودآگاهی, پردازش متوازن» شفافیت رابطه ایء اخلاق مداری) با ادراک محیط یادگیری و
آموزشی دانشجویان در آنها فرض شده بودء مورد تایید قرار گرفت و به طورکلی میتوان گفت بین
رهبری اصیل با ادراک محیط بادگیری و آموزشی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
001است، پس می توان نتیجه گرفت که این ضریب همبستگی معنادار است و همچنین رابطه مثبت و مستقیم بین میانگین رهبری اصیل با ادراک محیطی دانشجویان از محیط یادگیری و آموزشی وجود دارد.
پس میتوان نتیجه گرفت که این ضریب همبستگی معنادار است و همچنین رابطه مثبت و مستقیم بین میانگین رهبری اصیل در بعد خودآگاهی و ادراک محیط یادگیری وجود دارد.
فرضیه فرعی دوم پژوهش: بین رهبری اصیل در بعد پردازش متوازن و ادراک محیط یادگیری دانشجویان رابطه وجود دارد.
001 است میتوان نتیجه گرفت که این ضریب همبستگی معنادار است و همچنین رابطه مثبت و مستقیم بین میانگین رهبری اصیل در بعد پردازش متوازن و ادراک محیط یادگیری وجود دارد.
فرضیه فرعی سوم پژوهش: بین رهبری اصیل در بعد شفافیت رابطهای و ادراک محیط یادگیری دانشجویان رابطه وجود دارد.
001است می توان نتیجه گرفت که این ضریب همبستگی معنادار است و همچنین رابطه مثبت و مستقیم بین میانگین رهبری اصیل در بعد شفافیت رابطهای و ادراک محیط یادگیری وجود دارد.
فرضیه فرعی چهارم پژوهش: بین رهبری اصیل در بعد اخلاق مداری و ادراک محیط یادگیری دانشجویان رابطه وجود دارد.
001 است می توان نتیجه گرفت که این ضریب همبستگی معنادار است و همچنین رابطه مثبت و مستقیم بین میانگین بین رهبری اصیل در بعد اخلاق مداری و ادراک محیط یادگیری دانشجویان وجود دارد.
نتایج نشان داد همچنین رابطه مثبت و مستقیم بین میانگین رهبری اصیل با ادراک محیطی دانشجویان از محیط یادگیری و آموزشی وجود دارد.
In general, one can say that there is a positive and significant relationship between the authentic leadership and the perception of the students' learning and educational environment.