چکیده:
مقدمه: هدف این تحقیق بررسی تاثیر شنبازی و بازی لیوانچینی بر مهارتهای اجتماعی و
هماهنگی آبین چشم و دست کودکان ۴ تا ۶ سال بود. روش : حول کوداک بسر او دختر ۴ تا ساله
بصورت داوطلب که بطور منظم در بازی لیوان چینی و شنبازی شرکت نداشتندء به صورت تصادفی
در چهار گروه ده تایی تقسیمبندی شدند و سپس به مدت هشت هفته به بازی لیوانچینی و
شنبازی و ترکیب این دو بازی پرداختند. یک گروه به عنوان گروه شنبازی (۲ جلسه در هفته, هر
جلسه ۴۰ دقیقه). یک گروه به عنوان گروه لیوان چینی(۲ جلسه در هفته, هر جلسه ۴۰ دقیقه)»
گروهی به عنوان گروه ترکیبی (۲ جلسه در هفته, هر جلسه ۲۰ دقیقه شنبازی و ۲۰ دقیقه
لیوان چینی) و در نهایت یک گروه به عنوان کنترل انتخاب شدند. برای اندازهگیری مهارت اجتماعی
از پرسشنامه ماتسون والدین و هماهنگی چشم و دست از دستگاه پورد و پگ بورد استفاده شد.
یافتهها: تنها هشت هفته شنبازی منجر به افزایش مهارت اجتماعی کودکان شد و هشت هفته
لیوان چینی و بازی ترکیبی اثر معنیداری روی مهارت اجتماعی کودکان نداشت. هشت هفته
شنبازی» بازی لیوان چینی و ترکیبی باعث افزایش معنی دار هماهنگی چشم و دست شد.
تنیجه گیری:اننایج تحقیق انشان می دحد که مهارتهای ااجتماعی #کوداکان بیشتر تحت تائیر
بازیهای گروهی مثل شنبازی قرار میگیرد و با توجه به نتایج» هر سه شکل بازی موجب افزایش
هماهنگی چشم و دست میشود.
خلاصه ماشینی:
نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان میدهد که مهارتهای اجتماعی کودکان بیشتر تحت تاثیر بازیهای گروهی مثل شنبازی قرار میگیرد و با توجه به نتایج، هر سه شکل بازی موجب افزایش هماهنگی چشم و دست میشود.
رید و همکاران در سال 2001 نیز نشان دادند که عدم مهارت در انجام حرکات ظریف دست میتواند بر هماهنگی چشم و دست و مهارتهای بازی و انجام فعالیتهای روزمره تأثیر بگذارد و از این طریق منجر به تاخیر حرکتی و آموزشی شود (رید 8 و همکاران، 2001).
مهارتهای اجتماعی بخش مهمی از حوزه رشد فردی Masen Gresham Elliott Smith Vidoni Ann-Marie Kasich Reed Uderman Sand play John است و کمبود آن در درازمدت ضربه شدیدی به کودک وارد میکند (ماتسون 1 و همکاران2010).
همچنین اکبری (1385) نشان داد که بازی های بومی – محلی بر رشد مهارت های حرکتی بنیادی کودکان اثر داشته است، که با نتایج پژوهش حاضر همسو است.
همسو با نتایج این پژوهش مکنزی 1 (1998) و گودوی 2 (2003) تاثیر برنامه ی تربیت بدنی و بازی بر مهارت های دستکاری کودکان را Mckenzie Goodway مورد بررسی قرار دادند، نتایج نشان داد که اجرای برنامه آموزشی مدون، باعث رشد مهارت های دستکاری می شود.
همسو با نتایج پژوهش حاضر نجم زاده و همکاران (1396) در تحقیقی نشان دادند که یک دوره تمرینات بازی لیوان چینی تاثیر معنی داری بر افزایش هماهنگی چشم و دست کودکان داشته است.
Instructor in physical education, islamic azad university, Babol branch Abstract: Introduction: The aim of this study was to investigate the effect of Sand play and Cup Stacking on Social Skills and hand- eye coordination in children 4-6 years old.