چکیده:
حوزه برنامه درسی، یکی از شاخه های علوم تربیتی است که از لحاظ مباحث نظری یکی از پرچالش
ترین و بحث برانگیزترین حوزه های معرفتی است. برنامه درسی در پی آنست شرایط. موقعیت و
وسایل مورد احتیاج را در حیطه تعلیم و تربیت برای فراگیران با شرایط فعلی و نیازهای مشخص
آنان فراهم سازد و زمینه تربیت و رشد همه جانبه آنان مهیا گردد. این پژوهش ضمن بررسی مبانی
نظری اصول برنامه ریزی موفق و ناموفق به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در برنامه ریزی موفق
و ناموفق با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسه مراتبی (AHP) بر اساس نطرهای ۱۰ خبره برنامه
ریزی درسی در اداره آموزش و پرورش شهرستان رشت پرداخت. نتایج پژوهش نشان داد از میان
عوامل فردی، عوامل کلان و عوامل مربوط به امکانات. عوامل کلان با ۰,۲۲۸ امتیاز دارای بیشترین
اهمیت در برنامه درسی موفق بوده و سپس عوامل عوامل فردی با ۰,۱۴۶ امتیاز و عوامل مربوط به
امکانات با ۰,۰۹۴ امتیاز در جایگاه دوم و سوم می باشد.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش ضمن بررسی مبانی نظری اصول برنامه ریزی موفق و ناموفق به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در برنامه ریزی موفق و ناموفق با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسه مراتبی (AHP) بر اساس نطرهای 10 خبره برنامه ریزی درسی در اداره آموزش و پرورش شهرستان رشت پرداخت.
از این رو برنامه های درسی که قلب مراکز آمزشی به شمار می ایند، آیینه نقش ها و اهداف آموزش عالی و شایشه توجه دقیق هستند (حاجی زاده و آتشک، 1394) امروزه تدوین برنامه درسی مناسب و بازنگری در نظام برنامه ریزی درسی در کشورهای در حال توسعه مانند ایران نیاز است زیرا عوامل مختلفی همچون بحران های اقتصادی و کاهش بودجه مالی دولت ها بازارهای کار را به سمت خصوصی شدن هدایت می کند تا بار مالی کمتری را بر عهده دولت گذارد (سبحانی نژاد و شاه حسینی، 1391).
با توجه به توضیحات فوق، این پژوهش ضمن بررسی مبانی نظری اصول برنامه ریزی موفق و ناموفق به شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در برنامه ریزی موفق و ناموفق با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسه مراتبی (AHP) بر اساس نطرهای 10 خبره برنامه ریزی درسی در اداره آموزش و پرورش شهرستان رشت می پردازد.
نتایج این پژوهش نشان می دهد که از بین متغیرهای هفتگانه مورد مطالعه تحقیق، توجه به تفاوتهای فردی، توجه به یادگیری در حد تسلط و توجه به پژوهش محوری به ترتیب بیشترین تأثیر کلی را بر برنامه های درسی پاسخگوی ادراک شده دارند خندقی و گودرزی (1391) تحقیقی با عنوان طراحی نظام برنامه ریزی درسی منطقه ای برای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران انجام دادند.