چکیده:
سابقه و هدف: بیاطلاعی یا بیاعتنایی سازمان به هنجارها و ارزشهای اجتماعی آثار منفی بسیاری در زمینۀ جامعیت و ویژند سازمان در جامعه دارد. در این پژوهش تلاش شده است تا به پرسشهای اساسی در زمینۀ معیارهای ویژندسازی بر اساس مبانی ایرانی-اسلامی پاسخ داده شود و الگوی ویژندسازی منابع انسانی را مبتنی بر فرهنگ و دستورهای اسلامی ارائه کند.
روش کار: این پژوهش از نظر روش از انواع پژوهشهای ترکیبی (کیفی و کمّی)، از نظر هدف کاربردی و بهلحاظ شیوۀ گردآوری اطلاعات پیمایشی است. نتایج بهدستآمده از مرحلۀ کیفی پژوهش به طراحی الگوی مفهومی پیشنهادی ویژندسازی منابع انسانی منجر شد. بر این اساس در بخش اول تحقیق بهمنظور ارائۀ الگویی جامع از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفاده شد و پس از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای ویژند منابع انسانی از طریق روش فراترکیب، برای ارائۀ ترکیب مطلوب مولفههای الگو بهگونهای که بتوان رابطۀ بین مقولههای ویژند منابع انسانی را بهینه نمود از روش الگوسازی ساختاری (ISM) استفاده شد و الگوی اولیه به دست آمد و سپس از طریق روش حداقل مربع جزئی (PLS) الگو اعتبارسنجی شد. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: الگوی موردنظر متشکل از هشت مقولۀ اصلی (ویژندسازی منابع انسانی-اسلامی، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، آموزش و توسعۀ منابع انسانی، رهبری سازمانی، عدالت سازمانی، رضایت و تعهد منابع انسانی، فرهنگ سازمانی و ویژندسازی داخلی) و 43 مقولۀ فرعی است که میتواند الگوی ویژندسازی منابع انسانی را با رویکرد اسلامی نمایش دهد.
نتیجهگیری: هر سازمانی در حوزۀ سلامت در فرایند استعدادیابیهای خویش میتواند علاوه بر استفاده از اصول علمی شایستهسالاری و مدیریت استعدادها، شاخصههای اسلامی استخراجشده در این پژوهش را برای ویژندسازی خود به کار گیرد و درنهایت نیز با اتکا به اصول و مبانی دینی و اسلامی، با جذب و نگهداری نیروهایی مستعد، فرایند ویژندسازی خود را تکمیل نماید.
Background and Objective: Ignorance of or neglect about the social norms
and values has a negative effect on the organization's comprehensiveness and brand in the community. This study tries to answer basic questions on branding criteria based on Iranian-Islamic principles and introduce the branding pattern of human resources based on the Islamic culture and orders. Methods: This is mixed method study (qualitative and quantitative). It is applied in purpose and survey-based in terms of data collection method. The results obtained from the qualitative phase of the study led to the development of the proposed conceptual model of human resources. Accordingly, in the first part of the study in order to provide a comprehensive model, meta-synthesis qualitative research method was used after identification of categories, concepts and codes of human resources. Interpretive structural modeling (ISM) was used to find the optimal combination of the model components to optimize the relationship between the human resources brand components. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests. Results: The developed model consists of eight main categories (branding of human-Islamic resources, evaluation of human resources, training and development of human resources, organizational leadership, organizational justice, satisfaction and commitment of human resources, organizational culture and internal branding) and 43 subcategories that can display the branding pattern of human resources with an Islamic approach. Conclusion: In the process of recruitment and identifying the talents, Every
organization in the health domain can any organization can apply the Islamic indicators extracted in this study for branding in addition to the principles of meritocracy and the management of talents, and finally, relying on the religious and Islamic teachings and taking into account the Iranian tradition in the society, it can complete its brand development process by attracting and keeping the talented forces.