چکیده:
سابقه و هدف: شادکامی یکی از هیجانهای مثبت در وجود آدمی است که بر اندیشه، احساس و رفتار او تاثیر میگذارد و رابطۀ تنگاتنگی با باورهای دینی دارد. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطۀ بین عمل به باورهای دینی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان صورت گرفته است.
روش کار: این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع همبستگی است که بهصورت مقطعی انجام شده است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان و حجم نمونه بر اساس نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی 390 دانشجو بهصورت داوطلبانه بود. متغیّرهای اصلی عمل به باورهای دینی و شادکامی و ابزار اندازهگیری دو پرسشنامۀ روانسنجیشدۀ معبد و آکسفورد بود. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان میدهد که مقدار همبستگی باورهای دینی با شادکامی 26/0 بود (001/0>P). بنابراین، بین شادکامی و عمل به باورهای دینی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت و میزان ارتباط جزئی باورهای دینی و شادکامی برحسب تحصیلات مادر تنها در مادران دارای تحصیلات دیپلم و فوق لیسانس به بالاتر معنادار بود.
نتیجهگیری: با توجه به رابطۀ مثبت بین عمل به باورهای دینی و شادکامی، توصیه میشود که مدیران دانشگاه برنامهریزی مناسبی برای تحکیم باورهای دینی و انجام فرایض دینی انجام دهند. این عمل با افزایش شادکامی آنان میتواند نقش مهمی در افزایش امید و ارتقای فعالیتهای علمی داشته باشد.
Background and Objective: Happiness is one of the positive emotions in a person that affects his/her thoughts, feelings and behaviors and is closely related to religious beliefs. The present study was conducted to investigate the correlation between practicing religious beliefs and happiness in students of Semnan University of Medical Sciences. Methods: The present study was descriptive-analytical and correlational, which was carried out in a cross-sectional manner. The statistical population included all students of Semnan University of Medical Sciences and the sample size based on multistage random sampling included 390 volunteer students. The main variables were practicing religious beliefs and happiness and the measurement instruments included two psychometric questionnaires of Temple and Oxford. In the present study, all ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests. Results: Data analysis showed that the correlation between religious beliefs and happiness was 0.26 (P<0.001). Therefore, there was a positive and significant correlation between happiness and the practice of religious beliefs. The degree of slight correlation between religious beliefs and happiness in terms of maternal education was significant only in mothers with diploma, postgraduate education and above. Conclusion: Considering the positive correlation between practicing religious beliefs and happiness, appropriate planning by university administrators is recommended to strengthen religious beliefs in students and their commitment to religious duties. Increasing students’ happiness can play an important role in increasing hope and promoting scientific activities.