چکیده:
امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت مهم در سطح جهان و یک بخش مهم در اقتصاد بسیاری از کشورها محسوب میشود. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که دارای جامعه باز و اقتصاد پویا هستند، توسعه گردشگری مبنای توسعه اقتصادی میباشد. توسعه گردشگری در این کشورها باعث افزایش درآمد و ایجاد شغل در فعالیتهای مربوط به گردشگری و در جاذبههای گردشگری است . اهمیت اقتصادی گردشگری برای کشورهای مقصد گردشگری بسیار مهم است. شاخصهای رقابت پذیری یکی از بهترین موارد شناسایی رشد کمی و کیفی و توسعه پایدار در گردشگری است. هر دو سال یک بار مجمع جهانی اقتصاد WEF) ( گزارشی را با موضوع رقابتپذیری صنعت گردشگری و سفر منتشر میکند که در آن کشورهای جهان را از منظر شاخص های متعددی در این زمینه، ارزیابی و رتبه بندی، میکند . شاخص رقابتپذیری سفر و گردشگری بر اساس 4 مولفه اصلی شامل توانمندسازی محیط، سیاستهای گردشگری، زیرساختها و منابع طبیعی و فرهنگی اندازه گیری میشودکه هریک از آنها تحت مشخصههای جزئیتر نیز طبقه بندی میشوند و در مجموع شاخص رقابتپذیری سفر و گردشگری 14 معیار را دربرمی گیرد . در این پژوهش شاخصهای رقابتی کشور ایران و مکزیک را در سالهای 2017 - 2019 به دلیل وجود تشابهات فراوان در زیست محیط، فرهنگ، اقتصاد و شرایط سیاسی مورد مقایسه تطبیقی قرار دادیم.کشور ایران و مکزیک با توجه به وجود پتانسیلهای فراوان در زمینه گردشگری نتوانستند آنچنان که شایسته است از این امتیازات بهرهمند گردند و رتبه کلی آنها در شاخصهای رقابت پذیری گردشگری با ظرفیتهای موجود تناسب و همخوانی ندارد.