چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای زیارتی» اقامتی» خدماتی و اقتصادی و بررسی رفتارهای اقتصادی و اجتماعی و میزان رضایتمندی از خدمات شهری زائرین و شهروندان پیرامون حرم مطهر رضوی در نوروز ۱۴۰۱ است. روش پژوهش پیمایش بوده و در آن حدود ۱۶۰۰ پرسشنامه در بین زائران و شهروندان تکمیل گردید. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشهای جمعیتشناختی» زیارتی» اقتصادی, فرهنگیء اجتماعی و همچنین خدمات شهری است. برای نیل به ابزار پژوهش اهداف و انتظارات شهرداری ثامن مد نظر بوده ولی در عین حال با مرور پیشینهها و مبانی نظری ابزار مناسب طراحی شده است. دادهها با کمک نرمافزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و یافتههای کلیدی نشان میدهد؛ اغلب زائران از استانهای تهران» اصفهان و شهرهای خراسان رضوی بیشتر آنها سالی یکبارء به همراه خانواده» با خودروی خود به مشهد سفر کرده و در هتل آپارتمان و منزل اقوام اقامت دارند. شهروندان نیز اغلب از مناطق همجوارء به صورت هفتگی» شبانهء با آتوبس و به تنهایی به حرم مشرف میشوند. بیشتر رضایت پاسخگویان از روشنایی معابرء گلآرایی» تابلوهای راهنماء و کیفیت فضای سبز است. شهروندان به میزان ۷۴ درصد و زائران ۷۷ درصد از خدمات شهرداری رضایت دارند. مهمترین کمبودهای محدوده از نظر پاسخگویان پارکینگ و مراکز آقامتی است. اغلب زائران و شهروندان به مراکز فرهنگی منطقه مراجعه نکردهاند. مهمترین مشکل پیادهروها تداخل سواره و پیاده و باریک بودن معابر است. مهمترین مسئلة فرهنگی منطقه سرقت و گرانفروشی است. بیشترین خرید زاثران نبات. لباس» زرشک و زعفران است. و در نهایت نظارت و کنترل گرانیهاء کنترل ترافیک و ساخت اماکن اقامتی بیشتر در اطراف حرم مهمترین خواستة پاسخگویان است.