چکیده:
برای انجام هر کاری داشتن انگیزه لازم میباشد، پس بررسی عوامل و متغیرهایی که باعث کم یا زیاد شدن انگیزه دانش آموزان میشود ضروری به نظر می رسد. تحقیقات نشان دادند که دانش آموزانی که دارای انگیزه هستند پیشرفت بیشتری دارند و عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به دیگران داشتهاند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی انگیزه پیشرفت در دانش آموزان میباشد. روش پژوهش از نوع همبستگی است. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش تعداد 203 نفر دانش آموز با بهره گیری از روش نمونه گیری تصادفی مرحل های به شیوه خوشهای و با استفاده از جدول تصادفی مورگان انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتنهاند. همبستگی بین متغیر انگیزه پیشرفت برابر با 0/39 و سطح معناداری P>0/00به دست آمده که نشانگر معناداری این ضریب میباشد. با توجه به این که علامت این ضریب مثبت میباشد، همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد بین متغیر انگیزه با پیشرفت رابطه مثبت معنی داری با ضریب همبستگی 0/39 و سطح معناداری P<0/00 وجود پیدا کرده است.