چکیده:
تحقیق پیش رو با هدف تحلیل وضعیت کتب تربیت بدنی پایه دهم آموزش و پرورش انجام گرفت. روش تحقیق پژوهش از نظر استراتژی توصیفی، از نظر مسیر اجرا تحلیل محتوا، از نظر جمع آوری اطلاعات، اسنادی واز نظر رویکرد زمانی، حا لنگر میباشد. جامعه تحقیق کتابهای درسی پایه دهم هنرستان تربیت بدنی آموزش و پرورش می باشد و شامل 5 عنوان کتاب مهارت های جسمانی حرکتی، مهارت های چابکی ذهنی، ارتباط موثر، دانش فنی پایه و الزامات محیط کار است که با توجه به معدود بودن جامعه آماری، تمام این کتاب ها به صورت تمام شمار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش معلمان تعداد 20 معلم که سابقه تدریس کتاب های مورد نظر را داشتند انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات را برگه کدگذاری شده محقق ساخته دو بخشی که شامل مشخصات عمومی کتاب و مقوله ها یا واحدهای تحلیل و پرسشنامه تحلیل وضعیت کتب درسی می باشد را تشکیل می داد که پس از تایید روایی صوری توسط 20 نفر از اساتید و کارشناسان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در گرایش مدیریت ورزشی و تائید پایایی با تعیین ضریب توافق سه نفر کدگذار با استفاده از آزمون اسکات برای برگه کد گذاری و آلفای کرونباخ برای پرسشنامه، مورد استفاده قرار گرفت. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل آن ها با استفاده از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد، جداول فراوانی مطلق ونسبی و در آمار استنباطی از آزمون تی تک نمونه ای بوسیله نرم افزار SPSS نسخه 24 انجام گرفت.نتایج پژوهش نشان داد که کتب درسی پایه دهم هنرستان تربیت بدنی از دیدگاه معلمان از هر سه بعد محتوایی (t - 43/12)،ساختاری (t - 3/54)و صوری (t - 2/40) به طور معنی داری در وضعیت مناسبی قرار دارند(P>0/05).