چکیده:
امروزه اخبار هواشناسی از مهمترین خبرهایی است که هر روزه توسط مردم دنبال میشود. بزرگترین مشکل هواشناسی در میزان توجه به مولفههای هواشناسی است. روش مورد استفاده در این تحلیل روش تحلیل محتوا است. واحدهای تحلیل نیز صفحات (متن. پرسش. تمرین. تصاویر) است که در مجموع ۲۶۲ صفحه میباشد. یافتههای آین پژوهش نشان داد بیشترین توجه به مولفه آب با۴۰ درصد بوده است همچنین کمترین توجه به مولفههای فشار و تودههای هوا شده است که هر کدام ۷,۵ درصد میباشد. هدف از این پژوهش بررسی مولفه هاای هواشناسی در کتاب هاای و جغرافیای دوره دوم متوسطه و شناسایی مولفه هاء به منظور اعتلای کیفی و کمی آموزش و پرورش و نوآوریهای علمی در عرصه تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش با توجه به تحلیل فرهنگی و جغرافیایی محتوای کتابهای جغرافیای دوره دوم متوسطه انجام گرفته است و در تدوین شاخص هاای مولفهای هواشناسی نسبت به گردآوری اطلاعاتن از صاحب نظران تعلیم وتربیت بهرهگیری شده است. پژوهش از لحاظ هدف در زمره تحقیقات بنیادی و از نظر گردآوری داده هاء توصیفی است و براساس روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. در پژوهش حاضر ضمن تحلیل محتوای کتابهای درسی جغرافیای متوسطه دوم از مجموع ۲۶۲ صفحه در مجموع ۴۰ صفحه مورد فراوانی در زمینه ی مولفههای هواشناسی مشاهده شد. طبق نتایج به دست آمده به برخی از مولفه های هواشناسی کم توجه شده است که توجه به این مولفهها در کتابهای درسی میتواند نقش بسزایی در فراگیری دانش ضرورت دارد که مولفه آگاهی از نظامها به سایر کتابها نیز تسری یابد و اهدافی که مناسب هستند در کتابهای گوناگون آموزشی گنجانده شوند. همین شناخت مولفه هاای آموزش جهانی موجب خواهد شد تا ویژگیهای فردی و توانایی دانش آموزان و برنامه های آموزشی به صورت هدفمند در پرورش آنان اثر گذار باشد