چکیده:
در میان عوامل متعدد تاثیرگذار بر تثبیت یادگیری یادگیرندگانء انگیزش و نشاط نقش برجستهای را ایفا مینماید. بدون انگیزش و نشاطء یادگیری ممکن نیست و جایی که یادگیری نباشد تدریسی وجود ندارد. دانش آموزان با تشویق و توجه و نشاط به یادگیری اشتیاق داشته و سختکوش هستند. دانش آموزان در درسهایی موفقیت بیشتری کسب میکنند که نسبت به آن موضوعات انگیزش و نشاط بیشتری دارند. یک جاندار برانگیختفه در مقایسبه با یک جاندار ناانگیخته با نیرو و کارایی بیشتری در یک فعالیت درگیرمی شود. هنگامی که دانش آموزان با بیعلاقگی درس می خوانند. فقط به خاطر پاداش بیرونی تکلیف را انجام میدهند و وقت خود را صرف چیزهایی میکنند که با تکلیف یادگیری مفایر است. معلمان میگویند آنها بیانگیزهاند. همچنین زمانی به نداشتن انگیزش اشاره میشود که دانش آموزان آشکارا از پرداختن به تکلیف یادگیری خودداری میکنند و یا از عهده اعمالی که به آنها کمک می کنند تا به طور موفقیت آمیزی آن را تکمیل کننده بر نمیآیند.