چکیده:
روش پژوهش : در تحقیق حاضر، طرح های تحقیق همبستگی و علّی – مقایسهای مورد استفاده قرارگرفته است، زیرا محقق از یک طرف به بررسی روابط بین متغیرها، و ازطرف دیگر، به بررسی تفاوت بین خانواده های کم جمعیت و پرجمعیت، پس از اینکه به طور طبیعی به خانواده های کم جمعیت و پرجمعیت تقسیم شده، پرداخته است. جامعه و نمونه تحقیق : دانش آموزان دبستان شهید همت)کلاس اول تا ششم( به صورتی تصادفی که اهل استان تهران جامعه آماری مقاله حاضر هستند ولی به دلایل مشکلات و موانع تحقیق ، فرصت و توانایی اخذ رای و نظر پرسی از همه آنان میسر نبود . برای انجام پژوهش حاضر از ابزارهای: ۱ ( پرسشنامه ۲ (مصاحبه ۳ ( آزمون پیشرفت تحصیلی ، استفاده شده است. پایایی ابزار : روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تعلیم و تربیت، کارشناسان و معلمان، مورد بررسی و به تایید ایشان رسید. همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامه از فرمول آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن با استفاده از نرم افزار آماری SPSS،برای پژوهش اصلی 0/57 برآورد شده است. تعداد 20 آموزگاردر اجرای آزمایش در مرحله مقدماتی تحقیق، به پرسشنامه مذکور پاسخ دادندکه اظهار نظرهای اصلاحی آنان مورد بررسی و استفاده قرار گرفت.