چکیده:
خصوصیات معلم، طبقه اصلی که در مورد تعلیم و تربیت موثر در دانش آموزان میتواند تاثیر داشته باشد، ویژگیهای فردی معلمان است از قبیل اخلاق معلم، ارتباط بین فردی و عدالت معلم، برخورد معلم در جلسه اول تدریس، ارتباط نزدیک معلم با دانش آموزان. سازماندهی، طبقه دیگر در مورد تدریس موثر در دانش آموزان است، سازماندهی در تدریس خود دارای حیطه هایی از قبیل ارتباط بین مطالب، جمع بندی و نتیجه گیری، زمانبندی بوده و همچنین معلم کلاس را خوب اداره کند و اجازه ندهد کسی نظم کلاس را به هم زده و حواس بچه را پرت کند. ویژگی هایی مانند تحصیلات و سابقه کاری معلم بر تدریس وی موثر است . با توجه به موارد بالا کیفیت تدریس، زمان و فرصت فراهم شده برای یادگیری زیر مجموعه تدریس معلم است که میتواند متاثر از ویژگیهای معلم و تاثیرگذار بر عملکرد دانش آموزان باشد . از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تدریس در یادگیری به بررسی مدلی پرداخت که در آن نقش واسطه ای فرصت یادگیری، زمان یادگیری و کیفیت تدریس در قدرت پیش بینی کنندگی ویژگی های معلم )تحصیلات و سابقه کاری معلم( برای یادگیری انجام محاسبات و حل مسایل دانش آموزان مورد تحلیل قرار گرفت.