چکیده:
رشد چشمگیر علوم و فنون از یک سو و توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش در چند دهه اخیر از سوی دیگر، نظام آموزشی را درسطوح کلان و خرد با مسائلی خاص مواجه ساخته است . مدرسه عرصه اصلی بروز چالشهای نظام آموزشی و نیز تحقق اهداف این نظام است. برخورد منطقی با چالشهای پیش رو و نیز حل کارآمد مسائل آموزشی در گرو تامین و به کارگیری افراد با تجربهای است که در عین حال از دانش مدیریت آموزشی نیز بهره مند باشند لذا شایستگی های آنها باید تقویت شود. بر این اساس هر سازمانی که رشدی مستمر و موفقیتی پایدار را تجربه کرده باشد مطمئنا تیمی از مدیران و رهبران شایسته و کارآمد داشته است. هدف از این مطالعه بررسی شایستگی مدیران مدارس است. روش در این مطالعه با استفاده از روش کتابخانه ای مقالات نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی مگیران، ایران داک، اس ای دی، نور مگز، سیویلیکا، ساینتس دایرکت استفاده شد. یافته ها در عصر کنونی، مدیران سازمان ها دریافته اند که منابع انسانی یکی از مهمترین دارایی آنها می باشد، لذا قصور در توجه به نقاط قوت و ضعف سازمان از نظر منابع انسانی موجب انتخاب نادرست استراتژی بهینه برای سازمان خواهد شد و در سازمان، شایستگی منابع انسانی در الویت اهداف سازمانی می باشد.