چکیده:
مدیریت روابط، تاثیر شگرفی بر همۀ زمینههای زنجیرۀ تامین و توسعۀ محصولات جدید و همچنین سطح عملکرد آن دارد. در بسیاری از موارد، سیستمهای اطلاعاتی و تکنولوژی مورد نیاز برای فعالیتهای مدیریت زنجیره تامین به سهولت در دسترس بوده و میتوانند در یک دوره زمانی نسبتا کوتاه تکمیل و به کار گمارده شوند. اما بسیاری از شکستهای آغازین در توسعۀ محصولات جدید، معلول انتقال ضعیف انتظارات و توقعات و نتیجۀ رفتارهایی است که مابین طرفین درگیر در زنجیره به وقوع میپیوندد. علاوهبر این، مهمترین فاکتور برای مدیریت موفق تامین کنندگان، ارتباط مطمئن میان شرکاء در زنجیره است، به گونه ای که شرکاء اعتماد متقابل به قابلیتها و عملیات یکدیگر داشته باشند. بنابراین هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیرگذاری مدیریت ارتباط با تامین کنندگان کالا بر توسعۀ محصول جدید در شرکت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایرانخودرو ساپکو است. بدین منظور با توجه به ادبیات و پیشینۀ پژوهش، عوامل وابستگی ایجاد کردن در سطح سازمانی و فردی برای برقراری ارتباط موثر با تامینکنندگان جهت توسعۀ محصول استخراج گردید و با توجه به مورد مطالعه که شرکت صنعتی است، عامل انتقال دانش به عنوان عامل تعدیلگر به عوامل مورد بررسی اضافه گردید. در این تحقیق ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است که روایی و پایایی ان تایید گردید. حجم نمونه 230 نفر از مدیران و تامین کنندگان شرکت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایرانخودرو ساپکو تعیین گردیده است. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار لیزرل انجام گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیات حاکی از آن است که تمامی عوامل مطرح شده در فرضیات بر توسعۀ محصول جدید در تامین کنندگان شرکت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایرانخودرو ساپکو تاثیر مثبتی دارند. از لحاظ میزان و رتبۀ تاثیرگذاری عامل اعتماد و عملکرد در روابط بالاترین میزان تاثیر را دارد.