چکیده:
پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر نگرش دانش آموزان نسبت به فعالیت های پرورشی و ارائه راهکارها است. این پژوهش بنیادی و به روش کیفی است و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان اسفراین در سال تحصیلی 1399 -1397 و 90 نفر به برای نمونه انتخاب شده است. که نمونه ها به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و ادراکات آنها از تاثیر فعالیت های پرورشی مدارس از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و به منظور تحلیل یافته ها از روش هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده 27 مضمون فرعی شناسایی و در 12 مضمون اصلی طبقه بندی شد. 12 مضمون اصلی نیز در ۴ بعد مدل نظری کروکر ساختار یافتند یافتههای پژوهش نیز به صورت جدولهایی طبقه بندی و ارائه شدند نتایج این پژوهش نشان می دهد که اساتید و هیئت علمی دانشگاه وضعیت آموزشی و رفاهی، مزایا و کمبودها تصورات و دیدگاههای شخصی وجود، فضای رقابتی و دیدگاه دیگران در خودارزشمندی دانشجویان نقش کلیدی دارد و این عامل بهزیستی روانی میتواند در آینده تحصیلی و شغلی اثر گذار باشد. به منظور افزایش احساس خود ارزشمندی راهکارهایی نیز به دانشگاه و دانشجویان ارائه شد تا با افزایش این احساس در وجود دانشجو معلمان آیندهای روشن و توام با پیشرفت برای آموزش وپرورش کشور اتفاق بیفتد.