چکیده:
در بین عوامل ایجاد کننده تغییر و تحول در آموزش پرورش در حوزه صف و ستاد، معلم نقش کلیدی دارد، چراکه اگر همه عوامل مهیا بیاد و نگرش و خواست معلم برای تحول و تغییر مثبت نباشد، طرحهای نظام تعلیم تربیت با شکست مواجه خواهند شد و هیچ جامعهای از دانایی معلمانش فراتر نخواهد رفت. پیشرفت بدون تغییر غیرممکن است و کسانی که نمیتوانند ذهنشان را تغییر دهند، هیچ چیز دیگری را هم نمی توانند تغییر دهند . هدف تغییر و تحول در سازمان ها بقا و تداوم فعالیت های سازمان است که در سازمان آموزش و پرورش فراگیر رکن اصلی این تغییر معلم است. در این مقاله، ضمن تعریف مفهوم تغییر و تحول و ضرورت آن،بیست نقش معلم به عنوان مهم ترین عامل تحول در آموزش پرورش بررسی میشود. در پایان نیز پیشنهاداتی کاربردی ارائه شده است .