چکیده:
مقاله حاضر به روش مروری- کتابخانه ای است. که با توجه به نظرات آندیشمندان این عرصه به رشته تحریر در آمده است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر بعد اختیار در برنامهریزی آموزشی میباشد. محتوای لازم برای نگارش این مطالعه از طریق جستجو در پایگاههای اطلاعاتی SID، scholar G موتور جستجوی گوگل در این حوزه بدست آمده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد: نقش بعد از اختیار در برنامهریزی آموزشی مسئولیتهایی دارد که شامل ارزیابی نیازهای آموزشی» تدوین هدفهای آموزشی» انتخاب روشها و راهبردهای آموزشی» طراحی و توسعه محتواء برنامههای آموزشی و ارزیابی آموزشی میشود. این نقش با توجه به نیازهاء اهداف, محتوا و مشارکت ذینفعان مختلف. برنامهریزی شده و در نهایت به ندوین و آرائه برنامههای آموزشی کیفی و موثر منجر میشود.