چکیده:
امروزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان» یک شاخص مهم در ارزیابی سیستمهای آموزشی است. همچنین» از آنجاکه رشد و توسعه هر جامعه متاثر از نیروی آموزش دیده آن جامعه است. از این رو بررسی عوامل موئر در پیشرفت تحصیلی » گامی بسوی توسعه پایدار است. از عوامل انگیزشی و شناختی موّئر بر پیشرفت تحصیلی,ء یادگیری خودتنظیمی را می توان نام بردکه ارتباط نزدیکی با انگیزش افراد دارد. آموزش راهبردهای خودتنظیمی به دانشآموزان این امکان را می دهد که با برنامه ریزیء سازماندهی و خودبازبینی به شیوه های تکلیف مدارتر به انجام تکالیف درسی و فعالیت های روزمره بپردازند. دانشآموزان به کمک راهبردهای خودتنظیمی می توانند شکست های متعدد خود را دوباره مورد بررسی و بازبینی قرار دهند و در نهایت یادگیری فعال در دانشآموزان بهبود می یابد. این دانشآموزان به واسطه خودتنظیمی می توانند از مفید بودن راهبردهای خاص برای حل مسئله کارا و یادگیری موّثر آگاهی داشته باشند.