چکیده:
پژوهش حاضر با هدف واکاوی مدرسه، مسجد و خانواده در شکلگیری هویت اخلاقی دانش آموزان انجام شده است. روش انجام پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده. مشارکت کنندگان این پژوهش شامل ١٥ دانش آموز دختر ١٥ تا ١٧ ساله بودند که به روش انتخاب هدفمند که بر پایه اصل اشباع و یا تکراری شدن پاسخ هاست برگزیده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه کیفی و از نوع مصاحبه نیمه ساختار یافته با پرسشهای باز و استاندارد شده بود و دادهها مطابق رویکرد استراس و گلاسر تحلیل و طبقه بندی گردید. با توجه به نتایج در بعد خانواده، ویژگیهای والدین و سبکهای فرزندپروری در شکلگیری هویت اخلاقی، تعاملات و تاثیر پذیری فرد از مدرسه، تاثیر گذار است. در بعد مدرسه، آگاهی و التزام به قوانین، میزان و چگونگی تشویقها و تنبیهها، نحوه تعامل با همسالان، نحوه تدریس و ویژگیهای معلمان، چگونگی ارتباطگیری و برخورد کادر مدرسه، میزان و ونوع فعالیتهای فوق برنامه و فضای مدرسه و نیز محتوای کتب درسی تاثیر بسزایی در شکل گیری هویت اخلاقی دانش آموزان دارند. در بعد مسجد داشتن فضای روحی و معنوی خاص و شکلگیری هویت دینی در نوجوانان و جوانان تاثیر بسزایی در شکلگیری هویت اخلاقی دانش آموزان دارند