چکیده:
لباس فرم اداری یکی از عوامل مهم در تشکیل تصویر و برند سازی یک سازمان میباشد. طراحی صحیح این لباسها میتواند تاثیر زیادی بر ارتقا و تقویت برند سازی سازمان داشته باشد. این تحقیق به بررسی پارامترهای طراحی لباس فرم اداری و تاثیر آن بر ارتقا برند سازی میپردازد. در این راستا، ابتدا با مروری بر تحقیقات انجام شده، پنج عامل مهم تاثیرگذار در ارتقا برندسازی شناسایی شد که این عوامل عبارتند از: ارزشهای برند، انطباق با استاندارد، جزئیات طراحی و کیفیت، انعکاس هویتسازمانی و جذابیت و راحتی. برای هرکدام از این پارامترها، سه سوال طراحی شد و پرسشنامهای آماده شد. این پرسشنامه که بهصورت طیف پنجگانه لیکرت طراحی شده بود، در اختیار 100 نفر از متخصصان و کارشناسان این حوزه قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها، با آزمون تی تک نمونهای به بررسی معنادار بودن متغیرها در ارتقا برندسازی پرداخته شد و مشخص شد تاثیر هر پنج متغیر معنادار است. همچنین با استفاده از آزمون فریدمن به اولویتبندی این پنج پارامتر پرداخته شد. مشخص شد که ترتیب اولویت این پنج عامل عبارتند از: انعکاس هویتسازمانی، ارزشهای برند، جزئیات طراحی و کیفیت، جذابیت و راحتی، انطباق با استاندارد. با توجه به اهمیت این موضوع، انجام این تحقیق میتواند به سازمانها کمک کند تا با طراحی مناسب لباس فرم اداری، برند خود را بهبود دهند و درنتیجه موفقیت و شناخت بیشتری در بازار داشته باشند.