چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی جو مدرسه در رابطه بین رهبری اموزشی و عملکرد آموزشی است، جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان زن مقطع ابتدایی شهرستان فارسان به تعداد 270 نفرتشکیل دادند که از طریق فرمول کوکران تعداد 155 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد رهبری آموزشی سادین و عبداللهی(2011)، پرسشنامه های استاندارد عملکرد آموزشی زندی (2013) و پرسشنامه های استاندارد جو مدرسه پاشیاردیس(2000) استفاده گردید و روایی و پایایی آنها مورد آزمون قرار گرفت که از روایی و پایایی بالایی برخوردار بوده اند. نتایج حاصل از تحلیل های انجام شده در پژوهش نشان داد که رهبری آموزشی بر عملکرد آموزشی تاثیر معنادار مثبت دارد که ضریب تاثیر آن 66 / 0 می باشد. و با توجه به خروجی نرم افزار وارپ رهبری آموزشی بر جو مدرسه تاثیر معنادار مثبت دارد که ضریب تاثیر آن 45 / 0 می باشد و همچنین تاثیر رهبری آموزشی بر عملکرد آموزشی از طریق جو مدرسه مثبت دارد که ضریب تاثیر آن 77 / 0 می باشد.
The purpose of this research is to determine the mediating role of school climate in the relationship between educational leadership and educational performance. The statistical population of this research was made up of all female elementary school teachers in Farsan city, numbering 270 people, and 155 people as a sample through Cochran's formula. A cluster was selected. To collect the required data in this research, Sadin and Abdullahi's standard educational leadership questionnaires (2011), Zandi's educational performance standard questionnaires (2013) and Pashiardis school climate standard questionnaires (2000) were used and their validity and reliability were tested. It was found that they had high validity and reliability. The results of the analysis conducted in the research showed that educational leadership has a significant positive effect on educational performance, the coefficient of which is 0.66. And according to the output of WARP software, educational leadership has a significant positive effect on the school climate, the coefficient of which is 0.45, and also the effect of educational leadership on educational performance through the school climate is positive, the coefficient of which is 0.77.