چکیده:
در سال های نه چندان دورء بسیاری اعتقاد داشتند که ذهن کودکان همانند ظرفهای خالی است که در انتظار پر شدن با دانش است. در دنیای کنونی پیشرفت و توسعه هر جامعه را بیش ازهر چیز درگرو تربیت نیروهای انسانی کارآمدی میدانند که بتوانند با اندیشه پویا و خلاق خود امکانات بالقوه موجود در آن جامعه را به امکانات بالفعل و قابلاستفاده تبدیل نمایند . از عوامل مهم در برانگیخته شدن انگیزة و ایجاد رغبت شغلی معلمان این است که معلمان از آسیب های اجتماعی بالایی برخوردار باشند. منزلت اجتماعی معلمان در جامعه ما بسیار پایین است.این یک واقعیت است که فارغ التحصیلان پسر تمایل کمتری برای ورود به حرفه معلمی نشان می دهند ودر بعضی کشورها معلمی بیشتر به عنوان حرفه زنان در نظر گرفته می شود. جایگاه معلمان و پایگاه اجتماعی آنان یکی از موضوعات نگران کننده در ده گذشته بوده است و این نگرانی به صورت بین المللی درآمده است. تلاشهای بسیاری برای پیداکردن عوامل مور در پایگاه اجتماعی معلمان در سطح جهانی صورت گرفته. تا از این طریق بتوان منزلت اجتماعی معلمان را ارتقاء بخشید. در واقع معلم از طریق درگیر شدن در فعالیت های خلاق کودک در رشد خلاقیت او سهیم هستند. خانواده ها باید فرصت هاای لازم را برای سوّال کردن. کنجکاوی و کشف محیط به کودکان بدهند و هرگز آنان را تنبیه و تهدید نکنند. زمینه رشد خلاقیت در مدرسه زمانی فراهم می شود.