چکیده:
معلمان» مهمترین رکن هر نظام آموزشی به شمار میروند؛ به همین دلیل است که معلمان با کیفیت نقش حیاتی را در بهینه سازی فرایند تعلیم و تربیت ایفا می نمایند. فراتر از توفیق نظام آموزشی توفیق هر نظام سیاسی اجتماعی نیز به کیفیت معلمان آن جامعه وابسته است بدیهی است هر فردی که در کسوت معلمی ظاهر می شود نمی تواند به آسانی از عهده انجام این نقش خطیر برآید؛ چرا که ایفای این نقش., مستلزم آن است که معلمان واجد مجموعه ای از صلاحیت های حرفه ای باشند تا این امر مهم محقق گردد. سطوح پایین امکانات آموزشی و بی توجهی به ابعاد گوناگون کیفیت آموزشی دانشگاه فرهنگیان است . در عین حالء در اسناد بالادستی آموزش عالی کشورء برنامه پنجم توسعه کشور و نیز سند جامع علمی کشور, تاکید بیشتری بر ارتقای آموزش عالی و جنبه های گوناگون آن شده است. ایجاد آستانه قابل دستیابی با در نظر گرفتن واقعیات شغل معلمی, در نتیجه باید مراقب بود که موضوع استانداردها با دقت و حساسیت خاصی تعیین شوند تا بتوان از آنها به عنوان ابزاری برای حرفه ای کردن آموزش پیش از خدمت و کار معلمان استفاده کرد چرا که آنها همان قدر که مفیدند ممکن است در آینده به شکل عامل بازدارنده ای عمل کنند و کارکرد معلمان را از نظر تکنیکی کاهش دهند. عدم دقت در تدوین استانداردها می تواند سبب شود از صلاحیت آنها کاسته و به کنترل افراطی معلمان بپردازد.