چکیده:
روانشناسی و عملکردء ویژه کودکان سطوح حرفهای با توجه به اهمیت سلامت و آمادگی ذهنی» جهت انجام گیری هرچه بهتر تکنیکها و تاکتیکها در تمرین و بالاخص مسابقهها میباشد. به علت ایجاد تنش و فشار ناشی از تمرینهای آمادگی و مسابقهها و نیز انتظارات محیطی (مسئولین» مربیانء خانواده» دوستان» مطبوعات و ...) بهویژه در کودکان نوجوانان و جوان سطوح حرفهای» تمهیداتی نظیر: تشکیل پرونده آمادگی ذهنی کودکان حرفهای, ارزیابی و تحلیل روانشناختی تمرین و مسابقههاء. ملاحظات روانشناختی قبل» حین و پس از مسابقههاء در قالب مشاوره و آموزش مهارتهای ذهنی ورزشی (هدف چینی» افزایش اعتمادبهنفس, تمرکز و بازیافت تمرکزء کنترل افکار و هیجانء مدیریت اضطراب. راهبردهای تصمیم گیری و ...)» در این حیطه ارائه میشود و پس از آنء ورزشکار میتواند مهارتهای ذهنی فراگرفته شده را همانند مهارتهای فنی خود با برنامه مشخص در طول روز های معین در هفته. تمرین نماید. اقدامات فوق توسط روانشناس ورزشی و با همکاری کادر مربیگری و آمادگی و نیز خانواده کودکانء بهصورت جلسههای مشاوره انفرادی و گروهی انجام میشود. لذا دانش آموزان باید در فرایند یاددهی و یادگیری به طور مستقل عمل کنندء پرسشگری نمایند. به کاوش و آزمایش بپردازند و چگونگی تفکر را بیاموزند و هرچه دانش آموزان برای درک به کاوش» جستجوء تفکر و بحث بپردازند. یادگیری در لایه های عمیق تر اتفاق میافتد و تا عمق جان و ذهن آنها نفوذ مییابد» آن گاه میتوانند از یادگیری های خود در موقعیت های جدید استفاده کرده و بهره مند شوند.