چکیده:
از آنجایی که تحقیق در زمینه پلتفرم اقتصاد مشارکتیء بسیار اندک است. مطالعه آن توصیه میشود. با توجه به افزایش استفاده کاربران از پلتفرمهای اقتصاد مشارکتیء این تحقیق با هدف بررسی تاثیر اخلاقیات درک شده بر کیفیت رابطه میاان مشتری و پلتفرم دیجی کالا انجام شده است. جامعه آماری مشتریان این آپ (در استان زنجان) بودند و نمونه به صورت تصادفی و مطابق با جدول مورگان ۳۸۴ نفری انتخاب شد. از پرسشنامه استاندارد پا بکاررفته در سایر تحقیقات برای سنجش گویه های بهره گرفته شد. نشان دادیم که در پلتفرمهای اقتصاد مشارکتی, تاثیر آدراکات اخلاقی مشتریان بر کیفیت رابطه مورد تایید است. در فرضیه های تحقیق مشخص شد که در پلتفرمهای اقتصاد مشارکتی. دراقات اخلاقی مشتریان بر افزایش اعتماد نس دار همچنین تایید شد که در باتفرمهای اقتصاد مشارکتی, ادراکات اخلاقی مش مشتریان برافزایای تم تعهد تاثیر دارد. و قابلیت اطمینانشان بالا باشدء می تواند روی کیفیت رابطه شان تاثیرگذار باشد؛ یعنی تعهد بیشتری پیدا کنندء و اعتماد بیشتری به پلنظرم و اعضایش بکنند آما ابا توجه داشت ت که بازار و مارکت ایرانء باید به درکی از خلق آرزش مشترک با کاربرانش پیدا کند و این مفهوم نیاز به بررسی بیشتری دارد.
Since there is very little research on the sharing economy platform, it is recommended to read it. Due to the increasing use of collaborative economy platforms by users, this research has been conducted with the aim of investigating the impact of perceived ethics on the quality of the relationship between the customer and the Digikala platform. The statistical population was the customers of this app (in Zanjan province) and the sample was randomly selected according to Morgan's table of 384 people. A standard questionnaire or used in other researches was used to measure the items. We showed that in sharing economy platforms, the effect of customers' ethical perceptions on the quality of the relationship is confirmed. In the research hypotheses, it was found that in sharing economy platforms, customers' moral perceptions have an effect on increasing trust. It was also confirmed that in sharing economy platforms, customers' ethical perceptions have an effect on increasing commitment. Therefore, it was found that if the users in the sharing economy platform feel that they are safe, their privacy is protected and their reliability is high, it can affect the quality of their relationship; It means that they should find more commitment and trust the platform and its members, but it should be noted that Iran's market must understand the creation of common value with its users, and this concept needs further investigation.