چکیده:
دولت الکترونیک شیوهای برای دولتها به منظور استفاده از فناوریهای جدید میباشد که به افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی، اصلاح کیفیت خدمات و ارائه فرصتهای گسترده تر را فراهم میسازد. از دیدگاه رضایتمندی مشتری، بکارگیری ابزارهای دولت الکترونیک سبب بهبود میزان رضایتمندی کاربران میشود. همچنین، مدیران و کارشناسان نیز معتقدند که استقرار دولت الکترونیک بر انتقال سریع و صحیح اطلاعات و بر کاهش هزینههای شرکتها و سازمانهای واسطه نقش دارد. در این تحقیق، ادبیات ذینفعان دولت الکترونیک شامل تعریف این مفهوم، شناسایی ذینفعان، تحلیل ذینفعانع مدیریت ذینفعان و مدل ذینفعان استراتژیک مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین، این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق بنیادی، تئوریک و از نظر روش یک تحقیق کتابخانهای بود. نتیجه بررسیهای این تحقیق نشان داد که استقرار دولت الکترونیک منجر به بهبود روشهای سنتی انتقال اطلاعات، افزایش سرعت در ارائه خدمات، بهبود خدمات پس از فروش با هزینه کمتر، بهبود اطلاع رسانی خدمات، معرفی خدمات جدید، افزایش درجه اطمینان در بررسی درخواستها و ارائه خدمات، سهولت خرید خدمات، سهولت ارتباط با مشتریان و در نتیجه افزایش سهم بازار، افزایش درآمد خالص شرکتها، کاهش هزینههای توزیع و فروش و بازاریابی و سایر هزینههای عملیاتی میشود. همچنین منجر به برقراری راحت تر ارتباط درون سازمانی، سهولت در دریافت و پرداختهای وجوه مربوطه با صحت و سرعت بالاتر، دسترسی سریع به آمار و گزارشهای دقیق خواهد شد. در انتها، پیشنهاداتی برای بهبود نقش ذینفعان در اجرای دولت الکترونیک داده شده است که میتواند مورد استفاده مدیران و سیاست گزاران این حوزه قرار گیرد.