چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی مشکلات و ظرفیتهای مدارس روستایی و فرصتهای ایجاد شده از مشکلات، میباشد. منبع دادهها، روایتهای یک معلم بازنشسته از 25 سال تدریس در روستا است. این تحقیق، یک پژوهش روایی میباشد. که رویکرد آن، کیفی و روش به کار رفته، تحلیل روایی میباشد. در گزارش روایت پژوهی، روایتهای معلم بازنشسته نگارش و سپس کدگذاری شده و طی این عمل، 44 کد باز، 9 کد محوری و 3 کد انتخابی یا گزینشی به دست آمده است. کدهای انتخابی شامل: مشکلات تدریس و تحصیل در روستا، ظرفیتهای تدریس و تحصیل در روستا و یادهای تدریس در روستا، میشود. طبق نتایج پژوهش، مدارس روستایی دارای چنین مشکلات و ظرفیتهایی میباشند: مشکلات ناشی نظام آموزش و پرورش، مشکلات مخصوص معلمان در روستا، مشکلات مشترک معلمان و دانش آموزان، مشکلات مخصوص دانش آموزان، تنهیدات معلم برای تدریس در روستا، ویژگیهای روستا و مردم آن، ویژگیهای مثبت دانش آموزان روستایی و ویژگیهای مثبت خانوادههای روستایی. علاوه بر اینها، الزاماتی نیز برای تدریس در روستا شناسایی شد