چکیده:
در این تحقیق به تجزیه و تحلیل رابطۀ بین عدالت سازمانی و عملکرد کارکنان در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پرداخته شده است. هدف از این پژوهش که تعداد ١٥٠ نفر از کارکنان بر اساس تعیین حجم نمونه در جامعۀ محدود انتخاب شدهاند، تعیین سطح فعلی عدالت سازمانی، اولویت بندی ابعاد عدالت سازمانی، ارائه راهکارها و پیشنهادها به جهت افزایش عملکرد کارکنان با توجه به عدالت سازمانی میباشد. تحقیق حاضر از نظر روش اجرا در زمرة تحقیقات توصیفی و همبستگی قرار میگیرد. لذا به تشریح و توصیف عوامل موجود پرداخته و تلاش میکند رابطۀ بین متغیرهای مختلف را با استفاده از ضریب همبستگی کشف و تعیین کند. از منظر هدف نیز، این تحقیق کاربردی است. این نوع تحقیق با استفاده از زمینه و معلوماتی که از طریق تحقیقات بنیادی فراهم شده است برای بهبود و بهینه سازی روشها و الگوها در جهت ارتقای سطح زندگی انسان مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد که عدالت سازمانی و سه بعد آن رابطۀ مثبتی با عملکرد کارکنان داشته و در سطح نسبتا مناسبی در سازمان قرار دارند. از میان ابعاد عدالت سازمانی به ترتیب: عدالت مراودهای، عدالت رویهای و عدالت توزیعی در اولویت قرار دارند. لذا مدیران باید برای ایجاد عدالت سازمانی در زمینههای نحوة تحقق منابع و پاداشها (عدالت توزیعی)، عدالت دریافت شده از فرایندها و رویههای مورد استفاده در تصمیمها (عدالت رویهای) عدالت ادراک شده از رفتار افراد تصمیم گیرنده (عدالت مراودهای) و ادراک کارکنان از منصفانه بودن رفتار کل سازمان به عنوان یک سیستم اجتماعی (عدالت سیستماتیک) تلاش نمایند تا این امور منجر به تقویت سلامت اداری و افزایش عملکرد کارکنان در سازمان شود. امید است نتایج این تحقیق در تدوین خط مشی و استراتژیهای منابع انسانی کاربرد داشته و جوامع آماری مشابه نیز از این نتایج بهره مند شوند.