چکیده:
تحقیقات زیادی در مورد ساختار سرمایه صورت گرفته است، اما بررسی همزمان مدیریت سود و عوامل اقتصادی مورد بررسی قرار نگرفته است. در این راستا، شناخت عوامل اقتصادی مدیریت سود که در ساختار اجتماع تاثیرگذار هستند، دارای اهمیت زیادی است. با وجود خصوصی سازیهای انجام شده در دهههای اخیر، دولت هنوز سهام بسیاری از شرکتها را در اختیار دارد و یکی از مولفههای مهم اقتصاد کشور میباشد. هدف تحقیق بررسی و برنامه ریزی مدیریت سود در اقتصاد و حاکمیت آن در اجتماع درشرکتهای ایرانی میباشد. برای انجام این تحقیق در ابتدا با استفاده از مصاحبه خبرگان و شاخص لاوشه متغیرها وعوامل تاثیرگذار بر میزان مدیریت سودهای شرکتها شناسایی و سپس متغیرهای شناسایی شده اندازهگیری گردید، و در نهایت نمونهای از شرکت از شرکتهای بازارسرمایه ایران انتخاب و با استفاده از اطلاعات این شرکتها، مورد آزمونهای آماری قرار گرفت. نتایج حاصل شده از تحقیق در نشان داد که: انتخابات سیاسی کشور، ساختارمالکیت دولتی، رشد تولید ناخالص داخلی، ارتباطات سیاسی ومیزان تورم حاکم بر کشور برمیزان مدیریت سودهای شرکتها تاثیرگذار میباشند.