چکیده:
ارزشیابی تکوینی در محیط یادگیری مجازی توسط معلمان مسیری است که میتوانیم جهت دستیابی به سطوح بالاتر آموزش و ارزیابی استفاده کنیم. این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی انجام پذیرفته و روش تنظیم این تحقیق به شیوه سنتزپژوهی بوده و به صورت تحلیلی- کیفی است و در آن با استناد به شیوه سنتزپژوهی روبرتس و الهام گرفتن از شاخصهای بلک و ویلیام بهره گرفته شده است. جامعه در این تحقیق تمام مقالات مرتبط با کلید واژههای مذکور بوده که شامل 624 مقاله که از میان آنها 41 نمونه که همپوشانی کامل دارند انتخاب گردیده است. و از بین آنها 21 پژوهش داخلی و 20 پژوهش خارجی بودند.
دستاوردهای حاصل از این پژوهش نشاد داد برای ارزشیابی تکوینی در محیط مجازی توسط معلمان باید به شاخهها از جمله -1 ارائه بازخورد فوری و سازنده، 2-سنجش همتایان و کار در گروه، 3-خودارزیابی آنلاین فراگیر، 4-در گیر کردن فراگیر با (: فرایندهای یادگیری، 5-سهولت در دسترسی پذیری و انعطاف (و زیر شاخههای هرکدام اهتمام ورزید.