چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر راهکارهای آموزش کتاب خوانی بر افزایش انگیزه مطالعه و میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان ابتدایی است. روش این پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه انجام شد. برای جمع آوری دادهها، از دو پرسش نامه محقق ساخته انگیزه مطالعه و میزان مطالعۀ غیر درسی استفاده شد. طرح آزمایشی در ۱۰ جلسه برای مدت پنج هفته و حداقل هفتهای دو بار در کلاس اجرا و پس از اتمام جلسات پس آزمون و یک ماه بعد از اتمام جلسات آزمون پیگیری اجرا شد تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس یک طرفه و دو طرفه انجام گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد راهکارهای آموزش کتاب خوانی بر افزایش انگیزه مطالعه و میزان مطالعۀ غیر درسی دانش آموزان در مرحله پس آزمون موثر بوده است. اصالت ارزش در این پژوهش راهکارهای آموزش کتاب خوانی در پنج جلسه توسط پژوهشگران طراحی و تدوین و در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی به اجرا گذاشته شد مراحل فوق میتواند به عنوان چهار چوبی برای اجرای آموزشهای مطالعه و کتاب خوانی توسط معلمان مورد استفاده قرار گرفته و سبب شود که دانش آموزان به کارآمدی شخصی بالاتری دست یابند و ضمن تلاش بیشتر در فعالیت علمی و پژوهشی، انگیزه بیشتری برای مطالعات غیر درسی داشته باشند.